Powa Technologies

Apple förväntas möta hård konkurrens

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2014 08:00 CEST

Apple förväntas möta hård konkurrens när det gäller mobila betalningar

Återförsäljare och konsumenter står inför valet mellan dussintals olika konkurrerande betalningsalternativ

Idag ​​släpps Apples iPhone 6 i en rad europeiska länder, något som uppmärksammats mycket i media. Då Apples marknadsandel utsätts av konstant konkurrens från exempelvis Andriod-lösningar har företaget bestämt sig för att ta steget in i e-handeln och mobila betalningar med Apple Pay. Ett dristigt steg som mötts med en viss skepsis från vissa observatörer.

E-handeln med mobila betalningar uppskattas omsätta mer än 721 miljarder pund under 2017. Detta i en sektor som redan är mättad av en mängd olika aktörer, inklusive banker, återförsäljare och teknikföretag som alla erbjuder sina egna lösningar, och som resulterat i en mängd förvirrade företag som inte vet vilket alternativ de ska välja.

– Konsumenterna överöses av tusentals olika mobila betalningsapplikationer i dagsläget, precis som alla fysiska kundkort vi fyller våra plånböcker med, och som väldigt sällan används. Men egentligen vill de ha en universell lösning som de vet att de kan använda var som helst, säger Dan Wagner, med stor erfarenhet inom e-handel, VD och grundare av Powa Technologies

– Återförsäljare står också inför det svåra beslutet att välja mobil betaltjänst, utan garantier om att systemet kommer fungera och vara värt investeringen. Utan en självklar och universell lösning, hur kan de vara säkra på att de valt VHS och inte Betamax? Konsumenterna kommer att uppskatta enkelheten och bekvämlighet i att använda en applikation som fungerar i samtliga plattformar och den vinnaren kommer att vara den som erbjuder en universell lösning för hela detaljhandelns infrastruktur, avslutar Dan Wagner.

Powa Technologies lösning PowaTag erbjuder en rad olika teknologier i ett program – Användaren behöver bara ladda ner och installera appen, och inga installationskostnader belastar återförsäljaren, vilket innebär en smidig integration i dennes befintliga infrastruktur.

PowaTag ger användaren möjligheten att genomföra köp när som helst, var som helst och försäljningen slutförs på bara tre sekunder med hjälp av i förhand registrerade betalnings- och adressuppgifter. Med hjälp av en rad olika tekniker, bland annat QR-koder, java script, iBeacons, Near Field Communication (NFC) och inbyggda ljud-taggar för ett omedelbart köp både i butik och på resande fot, har PowaTag potential att bli den applikation som medför en gemensam standard för både återförsäljare och konsumenter. Denna potential har redan resulterat i att över 800 internationella återförsäljare och varumärken redan använder sig av Powa Tag som håller på att lägga grunden för nästa våg av detaljhandeln revolutionen.

Se PowaTag i Action - https://www.youtube.com/watch?v=or0L7UnaP6g

För mer information, intervjubokning eller kommentarer vänligen kontakta:

Jacob Forssblad (jacob@cedkommunikation.se) tel: +46 739 93 50 95 eller besök: www.powa.com

Om Powa Technologies

Powa-plattformen skapades för att kunna erbjuda en komplett omnichannel-lösning för återförsäljare och varumärken. Plattformen består av tre produkter - PowaWeb (plattform för e-handel på webben), PowaPOS (innovativ hårdvara och mjukvara för fysisk butiksmiljö) och PowaTag (som möjliggör "handla var som helst"-transaktioner).

Alla Powa-sidor är PCI-nivå 1-kompatibel och helt säkra.

Om PowaTag

Detaljhandeln har förändrats för alltid med världslanseringen av PowaTag, den revolutionerande nya aktiveringstjänsten från Powa Technologies. Över 800 globala varumärken inklusive Universal Music och Carrefour har anmält sig till PowaTag de senaste månaderna. Här är några grundläggande fördelar med lösningen:

• PowaTag omvandlar impuls till köp och eliminerar väntetiden som leder till ofullständiga transaktioner.
  • Offline-miljöer och tryckt material blir online shopping-miljöer - även om butiken är stängd.
  • Print, affischer och Tv-reklam blir försäljningsplatser och som möjliggör reala ROI-mätningar.
  • Etermedier, inklusive evenemang såsom fotbollsmatcher och konserter omvandlas med Audio Tags
  • Inga tillägg krävs - använder telefonens optik, mikrofon och andra sensorer som numera är standard.
  • Använder befintliga betalningslösningar istället för att ersätta dem.
  • Avlägsnar behovet för konsumenten att knappa in känsliga uppgifter vid varje köptillfälle.
  • Inga kreditkortsuppgifter lagras på enheten - allt lagras i en moln-lösning med PCI Level 1-certifiering