Apple

Apple presenterar nya iMac

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2007 08:38 CEST

Helt ny serie med eleganta 20- och 24-tumsskärmar i aluminiumhölje

Cupertino, Kalifornien den 7 augusti 2007. Apple presenterade i dag en helt ny iMac-serie med läckra 20- och 24-tumsskärmar i widescreen-format med eleganta höljen i aluminium och glas. De nya iMac-modellerna är utrustade med Intel Core 2 Duo-processorer och ett nytt, ultratunt Apple Keyboard i aluminium, inbyggd iSight-videokamera för videokonferenser samt iLife ’08 – helt enkelt en perfekt stationär dator för både konsumenter och professionella användare. 20-tums iMac finns nu från endast 11 295 kr inklusive moms, 3 200 kr mindre än föregående 20-tumsmodell, och 24-tums iMac kostar från endast 16 495 kr, 2 500 kr mindre än föregående 24-tumsmodell.

”Nya iMac är den mest fantastiska stationära dator vi någonsin har gjort”, sa Steve Jobs, Apples CEO. “I vår nya design har vi utnyttjat innovativa material, bland annat högklassigt aluminium och glas, som är mycket återvinningsbart.”

Med nya iMac förnyas Apples välkända allt-i-ett-design, där hela datorn är integrerad i ett smakfullt aluminiumhölje med professionellt utseende för att ge ett snyggt och prydligt skrivbord. På framsidan når det eleganta glaset ända fram till aluminiumramen utan störande kanter. Nya iMac har en glänsande 20- eller 24-tums skärm i widescreen-format. Den kristallklara skärmbilden är idealiskt för foton och filmer, till exempel från den medföljande serien med helt nya iLife ’08-program för den digitala livsstilen. Det nya ultratunna Apple Keyboard i aluminium har en framkant på endast 8,5 mm. Som tillval finns Apple Wireless Keyboard i ny kompakt utformning som tillsammans med Apples trådlösa Mighty Mouse ger ett helt sladdlöst skrivbord.

I den praktiska allt-i-ett-designen ryms prestanda på professionell nivå. Nya iMac har försetts med de senaste Intel Core 2 Duo-processorerna med hastigheter på upp till 2,8 GHz och 4 MB delat L2-cache och upp till 4 GB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne. iMac-serien har också fått nästa generationens ATI-grafikprocessor, ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB GDDR3-minne och ATI Radeon HD 2400 XT med 128 MB GDDR3-minne. Nya iMac erbjuder nu upp till 1 TB internt lagringsutrymme där det finns svängrum för användarens växande samling av digitala foton, filmer och musikinspelningar.

Dessutom har de senaste anslutningsalternativen utnyttjats för att möjliggöra snabbt och bekväm överföring av digitala bilder, musik och video. iMac har inbyggda AirPort Extreme-funktioner för trådlöst nätverk enligt 802.11n Wi-Fi-standarden, som ger upp till fem gånger så höga prestanda och dubbla räckvidden jämfört med 802.11g*, gigabit Ethernet, fem USB 2.0-portar (varav två på nya Apple Keyboard) samt en FireWire 400- och en FireWire 800-port.

Nya iMac med sin vackra design är tillverkad av mycket återvinnbara och hållbara material, bland annat reptåligt glas och förstklassigt aluminium. Den energieffektiva iMac-datorn uppfyller också de nya, stränga kraven för Energy Star 4.0.

Alla iMac-datorer levereras med iLife ’08, den viktigaste uppdateringen hittills av Apples prisbelönade serie med program för den digitala livsstilen. Här ingår bland annat iPhoto i en helt ny version och ett helt omformat iMovie-program, som båda är smidigt integrerade med nya .Mac Web Gallery för foto- och videodelning via Internet. Nya iMac levereras med världens mest avancerade operativsystem -- Mac OS X 10.4.10 Tiger, som inkluderar Safari, Mail, iCal, iChat AV, Front Row och Photo Booth.

Priser och tillgänglighet
Den nya iMac-serien är tillgänglig omedelbart via webbutiken Apple Store (www.apple.se) och hos Apple-auktoriserade återförsäljare. Nya Apple Wireless Keyboard levereras från och med slutet av augusti och kommer att finnas som alternativ för skräddarsydda iMac-beställningar via Apple Store (www.apple.se) till det rekommenderade konsumentpriset 250 kr, eller 396 kr inkl. moms vid köp tillsammans med trådlös Mighty Mouse, och som fristående produkt till det rekommenderade konsumentpriset 749 kr inkl moms på Apple Store (www.apple.com) eller hos auktoriserade Apple-återförsäljare.

Nya 20-tums 2,0 GHz iMac, med ett rekommenderat pris på 11 295 kr inkl moms, inkluderar:

• 20-tums LCD-skärm i widescreen-format
• 2,0 GHz Intel Core 2 Duo-processor
• 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM, som kan byggas ut till 4 GB
• direktmatad 8x SuperDrive med stöd för skivor i dubbla lager (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
• ATI Radeon HD 2400 XT med 128 MB GDDR3-minne
• inbyggd iSight-videokamera
• inbyggt AirPort Extreme 802.11n för trådlös nätverksanslutning samt Bluetooth 2.0+EDR;
• seriell ATA-hårddisk på 250 GB (7200 varv/minut)
• nya Apple Keyboard, Mighty Mouse och IR-fjärrkontrollen Apple Remote.

Nya 20-tums 2,4 GHz iMac, med ett rekommenderat pris på 13, 495 kr inkl moms, inkluderar:

• 20-tums LCD-skärm i widescreen-format
• 2,4 GHz Intel Core 2 Duo-processor
• ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB GDDR3-minne
• inbyggd iSight-videokamera
• seriell ATA-hårddisk på 320 GB (7200 varv/minut)
• nya Apple Keyboard, Mighty Mouse och IR-fjärrkontrollen Apple Remote.

Nya 24-tums 2,4 GHz iMac, med ett rekommenderat pris på 16 495 kr inkl moms, inkluderar:

• 24-tums LCD-skärm i widescreen-format
• 2,4 GHz Intel Core 2 Duo-processor
• ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB GDDR3-minne
• inbyggd iSight-videokamera
• seriell ATA-hårddisk på 320 GB (7200 varv/minut)
• nya Apple Keyboard, Mighty Mouse och IR-fjärrkontrollen Apple Remote.

Alternativ och tillbehör vid beställningsbyggen är bland annat: 2,8 GHz Intel Core 2 Extreme-processor, upp till 4 GB DDR2 SDRAM och seriell ATA-hårddisk på upp till 1 TB på 24-tums iMac. Upp till 4 GB DDR2 SDRAM och seriell ATA-hårddisk på upp till 750 GB på 2,4 GHz 20-tums iMac. Upp till 4 GB DDR2 SDRAM och seriell ATA-hårddisk på upp till 500 GB på 2,0 GHz 20-tums iMac. Andra tillval är bland annat nya Apple Wireless Keyboard och trådlös Mighty Mouse, AirPort Express- och AirPort Extreme-basstation (nu med gigabit Ethernet), AppleCare Protection Plan samt förinstallation av programmen iWork ’08, Logic Express 7, Final Cut Express HD 3.5 och Aperture 1.5.

*AirPort Extreme bygger på ett förslag till IEEE 802.11n-specifikation. Faktiska prestanda kan variera beroende på räckvidd, anslutningshastighet, förhållandena på platsen, nätverkets storlek och andra faktorer. För iChat AV och videokonferenser krävs bredbandsanslutning till Internet, som kan vara avgiftsbelagd.

Apple startade persondatorrevolutionen på 1970-talet med Apple II. På 1980-talet skapade man en helt ny persondator med Macintosh. Apple fortsätter att leda branschens utveckling med sina prisbelönade stationära och bärbara datorer, operativ­systemet Mac OS X, iLife och program för proffsanvändare. Apple går också i täten för den digitala musikrevolutionen med sin bärbara musik och videospelare iPod samt musikaffären iTunes Store och har gåt in på marknaden för mobiltelefoner i år med sin banbrytande iPhone.

Mer information lämnas av

Fredrik Hallstan

Apple Norden

hallstan.f@euro.apple.com

0705-31 30 56

Mer information och högupplösta bilder finns på Apples PR-webbplats (www.apple.com/se/pr/)

© 2007 Apple, Inc. Alla rättigheter förbehålls. Apple, Apples logotyp, Mac, Mac OS, Macintosh, AirPort Extreme, Apple Store, iPhone och iMac är varumärken som tillhör Apple. Namn på andra företag och produkter kan vara varumärken som tillhör respektive ägare.