APR Technologies AB

APR tar hem en strategiskt viktig order från NASA

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2018 15:02 CEST

APR har etablerat sig som leverantör av nya produkter för termisk reglering, till rymdindustrin. Med hjälp av unika, små, tysta och energisnåla produkter förenklar APR konstruktioner eller förbättrar prestandan åt kunderna.

NASAs instrument skall användas på den Internationella Rymdstationen (ISS) med planerad uppskjutning 2019-2020. Man har idag problem med för hög strömförbrukning och instrumentets storlek. "Med hjälp av vår teknik kan vi göra NASAs instrument både mindre och mer strömsnål, samt även noggrannare”, säger Robert Thorslund som är rymdsystemansvarig på APR Technologies.

Beställningen kommer ifrån NASA Glenn Research Center som bland annat jobbar med system som används vid bemannade rymdfärder. ”Det är pengamässigt en mindre beställning men ändå en strategiskt viktig referens för vår teknik och kompetens, samt att det är vår första beställning som sker med hjälp av vårt USA-kontor”, säger Peter Nilsson vd på APR Technologies.

För mer information, kontakta VD Peter Nilsson 0707-234281 / peter.nilsson@aprtec.com

Summary in English

APR Technologies has secured a contract with NASA, to deliver technology for an instrument that is going to the International Space Station in 2019/2020. The order is an important reference and milestone as it is our first US order going through our US office in Seattle.

For more information, please contact CEO Peter Nilsson +46 707-234281 / peter.nilsson@aprtec.com

APR Technologies AB I Small Systems - Great Improvements

APR Technologies är en global leverantör av avancerade produkter för termisk reglering för rymd-, flyg- och bilindustrin. Många av APR’s produkter har lösningar utan rörliga delar, vilket ger lång livslängd, låg strömförbrukning, låga ljud- och vibrationsnivåer och en konkurrenskraftig prissättning. Företaget grundades 2011 och har sitt huvudkontor i Enköping samt en filial i Seattle, USA.

APR Technologies is a global supplier of leading edge products for thermal management on spacecrafts, airplanes and automotive systems. The company was founded in 2011. The headquarters is located in the town of Enköping, Sweden, one hour drive from Arlanda airport and the Swedish capital Stockholm. APR Technologies United States partner is located in Seattle, Washington.