Avanza AB

April: Fler privatsparare och färre aktieaffärer

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2004 08:51 CEST

Den privata börshandeln minskade med 19 procent till 22 400 aktieaffärer per dag under april, jämfört med den föregående månaden. Men antalet sparare ökar.
- Antalet privatsparare som gör aktieaffärer och insättningar fortsätter att öka någon procent varje månad. Några veckors börsfall har inte fått privatspararna att vända i dörren, när de varit borta från börsen i fyra år. Däremot har risktagandet minskat, vilket kan tyda på en sund försiktighet, säger Claes Hemberg, informationschef på Avanza.
Privathandeln har därmed minskat två månader i rad, med totalt 33 procent. Det är en fortsatt tillnyktring från rekordnivån 33 500 dagsaffärer under februari. Och aprilhandeln är fortfarande fjärde bästa månaden de senaste åren.

Privatpersoner har den senaste månaden sänkt sin risknivå på aktiemarknaden. Det märks i såväl val av aktier som utlåningen av aktier, s k blankning.

- Vi ser ett mindre fokus på it och småbolag samt ett större intresse för vanliga aktier på A-, O-listan och breda aktiepaket, vilket är positivt då spararna generellt sett minskar sina risker. Blankningen på Stockholmsbörsen har också minskat väsentligt, hela 34 procent under senaste månaden, vilket skulle kunna tyda på att fler tror på en vändning uppåt för aktiekurserna, säger Claes Hemberg.

Fler aktiva
Antalet privatpersoner som gjort en aktieaffär fortsätter samtidigt att växa.

- Trots svagare börsutveckling fortsätter antalet aktiva att öka. De tror på en lång stark konjunktur. De som minskat sin handel är inte de mest aktiva dagshandlarna, utan främst de som gör 3-4 aktieaffärer per månad, säger Claes Hemberg.

Antalet aktieaffärer* per dag
Mån förändr April Mars 1kv 04 4kv 03
Privatspararna totalt -18,7% 22 403 27 559 31 300 19 000
Avanza -17,2% 8 335 10 06
Etrade -17,2% 4 113 4 970
Nordnet -20,3% 8 336 10 453
Skandiabanken -21,7% 1 619 2 067
Bankerna Särredovisas ej

Fakta aktiesparare (86 600 Avanza)
Antalet privatsparare 1,1% 86 598 85 686
Nya aktiva (st) -38,4% 912 1 480
Nyanmälda (st) -33,4% 1 146 1 720
Utlåning (MSEK) 6,9% 761 712
Inlåning (MSEK) 5,3% 1 700 1 615

Antalet aktiva senaste kvartalet (st)
1 aktieaffärer 0,3% 37 024 36 924
10 aktieaffärer -5,2% 10 419 10 963
100 aktieaffärer -14,6% 530 621
Blankning (hela börsen)
Totalt värde (Mdr sek) -33,8% 19,4(v17) 29,3(v8)
Antal aktier (milj st) -41,0% 197(v17) 334(v14)

*Med aktieaffärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen.

För mer information; Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47.