Stockholm WineLab

Aprilnyheter från Stockholm WineLab

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2012 10:16 CET

Den andra april lanseras två nyheter från SWL i Systembolagets ordinarie sortiment. Ett rött vin från Abruzzo på Italiens östkust samt en elegant Bourgogne Rouge från Patriarche med modest framtoning.
– Flaskan döljer ett vin med högre status än det anspråkslösa Bourgogne Rouge som
står på etiketten, säger Magnus Lansman, Product Director på Stockholm WineLab.

Det röda vinet Patriarche Bourgogne Rouge Cuvée Saint-Nicolas kostar 179 kr och kommer från det välkända franska distriktet Bourgogne. Producenten Patriarche Pére & Fils är en av de största producenterna i området sedan företaget köptes av vinjätten Castel Group 2011.

Patriarche Bourgogne Rouge Cuvée Saint-Nicolas är ett fruktigt och elegant vin gjort helt på druvan pinot noir som reglerna påbjuder. Vinet bär klassificeringen Bourgogne Rouge istället för det högre  kvalitetsmärket Beaune Premier Cru som egentligen döljer sig i flaskan. Syftet är att bredda utbudet från ett välkänt vinområde i en prisklass där produkter från området inte finns representerat tidigare, och göra det enklare för konsumenten med ett brett och välkänt område som avsändare.

– Vi valde att satsa på den högre kvaliteten trots att vi inte får skryta med det på etiketten. Detta är en viktig affär för oss och det kändes självklart att leverera det bästa möjliga vinet under rådande förhållande, säger Magnus Lansman.

Druvorna i det Italienska vinet Dragani Sangiovese Terre di Chieti 2010 har odlats på de böljande sluttningarna i Abruzzo. Familjen Dragani driver området Abruzzos största privatägda vingård och deras viner säljs med stor framgång över hela Italien. Med denna produkt går de även in på den Svenska marknaden för första gången. Vinet är fruktigt och smakrikt i en konsumentvänlig stil och passar utmärkt till smakrika rätter av lamm- och nötkött.

Patriarche Bourgogne Rouge Cuvée Saint-Nicolas 2009 får artikelnummer 5471, kostar 179 kronor och lanseras på Systembolaget den andra april 2012. Ladda ner produktinformation här.

Dragani Sangiovese Terre di Chieti 2010 får artikelnummer 2346, kostar 69 kronor och lanseras den andra april 2012. Ladda ner produkinformation här.

Kontakta Magnus Lansman för mer information.
Tel: 0768-81 16 04 eller e-post: magnus.lansman@stockholmwinelab.se

Kontakta Björn Olsson för högupplösta bilder.
Tel: 0768-81 33 30 eller e-post: bjorn.olsson@stockholmwinelab.se

Stockholm WineLab är ett vinimportföretag som grundades i december 2009 av Jens Henricson,
Magnus Lansman och Björn Olsson. Den unika kompetensmixen av produktkunskap, marknadsexpertis, brett kontaktnät och känsla för varumärkesstrategi och design har på rekordkort tid gjort Stockholm WineLab till en kraft att räkna med i den svenska vinbranschen.
Stockholm WineLab har en stark styrelse och ägarstruktur i ryggen, bestående av Systembolagets förra vice vd Barbro Ström, reklambyrån The Pistol Agency, varumärkesstrategen Pelle Körberg, affärsjuristen Krister Azelius samt entreprenören Ville Schottenius.
Lär känna Stockholm Winelab här.