Aqua Terrena International AB

Aqua Terrena planerar att investera 20 Mkr - Extra bolagsstämma den 13 augusti

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2003 11:02 CEST

Aqua Terrena (Aktietorget: ATI), leverantör av svenskt källvatten, har utlyst en extra bolagstämma. Syftet med stämman är att dels komplettera styrelsen samt bemyndiga styrelsen att genomföra en kapitalanskaffning på 20 miljoner kronor. Bolaget Equilogix Capital Ltd, som nu äger mer än 10% av aktierna i Aqua Terrena, garanterar att det nya kapitalet tillförs. Medlen ska användas till att bygga ut produktionslinjer för att fullfölja de exportavtal som är under slutförhandling, samt att säkerställa att den höga kvalitén på bolagets produkter bibehålls.

Bolaget meddelar även att investeringen på fyra miljoner kronor för att automatisera bag-in-box produktlinjen nu är slutförd. Detta har ökat produktionskapaciteten med fem gånger jämfört med innan investeringen var gjord.

VD Per Wijkmark säger:
- Det ser ljust ut för bolaget nu. Vi har en ny storägare som är beredd att satsa långsiktigt samtidigt som flera stora exportavtal är under slutförhandling. Testförsäljningen till Coca-Cola Tyskland är lyckosam och volymen stiger kraftigt. Vi räknar med att ha ett färdigt avtal med Coca-Cola i slutet av juli. Försäljningen i Sverige går planenligt och efter denna kapitalanskaffning kommer vi att ha resurser att fortsätta bygga nya försäljningskanaler och stärka vårt varumärke.

Mer information
För mer information kontakta VD Per Wijkmark på telefon 042-400 5005 eller e-post: per.wijkmark@aquaterrena.se. Bild på Per Wijkmark finns på www.time.se, under Press, Aqua Terrena, Bilder.

Om Aqua Terrena International AB
Aqua Terrena International AB marknadsför källvatten i hela världen och innehar en egen underjordisk källa på 105 meters djup i Mörarp utanför Helsingborg i Skåne. Vattnet är klassat enligt fristående experter som det bästa i världen och har bland annat fått utmärkelsen "Världens Bästa Vatten" vid en tävling i USA år 2002 i konkurrens med 100 andra varumärken. Bolagets produkter och tjänster innefattar flaskor, bag-in-box, vattensystem till små och stora kontor samt licenser och konsultation för byggnation av vattenanläggningar. Produkterna distribueras globalt via grossister och återförsäljare. Koncernen är uppdelad i fyra områden: dagligvaruhandel, kontorsvatten och mobilt vatten, restaurang- och exportmarknad. Aqua Terrena International AB är sedan 15 mars 1999 noterat på Aktietorget.