Unga Örnars Riksförbund

Arbete till föräldrar, den viktigaste åtgärden för att minska barnfattigdomen

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2013 13:22 CEST

Arbete till föräldrar, den viktigaste åtgärden för att minska barnfattigdomen

Unga Örnars Barnrättsexperter frågade under Barndomstolen i Almedalen ut fyra makthavare kring barnkonventionen och hur barnfattigdomen ska motverkas. Det var en sammstämighet kring att arbeta till föräldrar är den viktigaste insatsen för att minska barnfattigdomen.

Under årets upplaga av Barndomstolen i Almedalen medverkade Annelie Nordström, ordförande Fackförbundet Kommunal, Anders Wejryd, Ärkebiskop för Svenska Kyrkan, Tobias Baudin, LOs vice ordförande samt Carin Jämtin, partisekreterare Socialdemokraterna. Unga Örnars Barnrättsexperter Trine Cederblad och Linnea Bodén stod för utfrågningen och ett 50 tal åhörare som samlats fick bland annat ta del av makthavarnas kunskaper om barnkonventionen, deras tankar om hur barnfattigdomen ska minskas och vilket bidrag de anser är viktigast för att ge barn en schysst uppväxt.

Det rådde en samstämmighet bland makthavarna kring att arbete till föräldrar är den viktigaste insatsen för att minska barnfattigdomen. Kommunal arbetar för att kvinnor ska få möjlighet till heltidsarbete och erbjudas barnomsorg alla dagar i veckan, oberoende tid på dygnet. Svenska Kyrkans genomför barnkonsekvensanalyser inför alla beslut i verksamheten. De anser att frågan om barns rättigheter måste lyftas och att vi måste se varje människas värde, inte minst när det gäller migrationspolitiken. LO:s arbetar för att alla elever i landets kommuner efter årskurs ett i gymnasiet ska erbjudas sommarjobb.  LO anser att det är viktigt att unga människor blir upplysta om deras rättigheter kopplat till arbete. Socialdemokraterna tycker att arbete till föräldrar är avgörande för
att förbättra barns villkor. För att öka barns rättigheter vill Socialdemokraterna göra Barnkonventionen till svensk lag.

- Barndomstolen är vårt eget koncept där våra medlemmar grillar makthavare i frågor kring barns rättigheter och barnkonventionen, kampen mot barnfattigdom och barns egen rätt till makt och
inflytande. Detta var andra året i Almedalen och vi är glad att makthavarna så tydligt pekade på att barnfattigdomen måste bekämpas. Alla barn har rätt till en schysst uppväxt säger Unga Örnars förbundsordförande Fredrik Lundh Sammeli.

- Vår kongress i juni vässade våra barnrättskrav ytterligare. Med krav bla på en läxfri skola, skolsköterska varje dag och barnkonventionen som lag fortsätter vi nu vårt arbete för att stärka barns
rättigheter. Under året hoppas jag få se många lokala och regionala makthavare  grillas I barndomstolen och ge löften om att barns rättigheter blir en valfråga 2014 avslutar Fredrik Lundh Sammeli.

Några bilder från Barndomstolen 2013 i Almnedalen finns fritt att använda på vår sida hos mynewsdesk.se Uppge endast Unga Örnars Riksförbund.

Vill du i efterhand se klippet från Barndomstolen besök www.abfplay.se och sök på Unga Örnar.

Unga
Örnar är en barn- och ungdomsorganisation som kämpar för barns rättigheter i Sverige och i världen. Vi bedri­ver spännande läger och utmanande verksamhet och hos oss räknas allas röster. I Unga Örnar har alla rätt att ha kul! Läs mer på
www.ungaornar.se

Presskontakt:

Emilia Wikström Melin – Förbundsombudsman Unga Örnar

emilia.wikstrom.melin@ungaornar.se, 0706237470

Vi är Unga Örnar.
Unga Örnar är en barn- och ungdomsorganisation och det viktigaste för oss är att alla barn får vara barn - med rätt att ha kul. Vi finns för att skapa en rolig fritid som inte kostar för mycket. Vår verksamhet omfattar alltifrån fritidsgårdar och sommarkollo till politiskt påverkansarbete för barns rättigheter i samhället.  Vi kämpar också för att förbättra barns villkor i Sverige och i andra delar av världen.