Destination Skellefteå

Arbetet med Melodifestivalsarrangemanget i Skellefteå drar igång

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2008 16:32 CEST

- Det är med stolthet som Skellefteå åter står som värd för SVT:s storsatsning Melodifestivalen. Arrangemanget som Svenska folket älskar att ha åsikter om, har en oerhörd genomslagskraft i alla slags nationella media och är med andra ord en god investering för att göra Skellefteå mer känt för omvärlden.Resultatet från deltävlingen 2005 visar dessutom att arrangemanget också betyder mycket för oss som bor i Skellefteå, säger Jens Wikström, Skellefteå Kommun.

- Vår ambition är att göra ett ännu bättre arrangemang 2009 jämfört med 2005. Vi har ju bättre förutsättningar idag. Förutom all erfarenhet från förra gången så har vi en helt ny Evenemangsarena som ger nya möjligheter och inte minst ett professionellt destinationsbolag som kan svara för det praktiska genomförandet. Destination Skellefteå är med dess breda näringslivsförankring är ett självklart val för oss att välja som genomförare av Melodifestival 2009, avslutar Wikström.

Projektet som startar omgående kräver en Projektledare på heltid.

Arbetet med att hantera ett melodifestivalarrangemang innebär ett stort ansvar med oerhört många inblandade delaktörer. Med anledning av projektets omfattning, komplexitet och vikten av ett lyckat resultat valde DSAB att omgående söka efter en erfaren ledare. En person med dokumenterad förmåga att leverera resultat och framförallt i kombination med mycket god kostnadskontroll. Valet föll på Jan Palm som har en lång historia inom hotellnäringen med drygt 20 års erfarenhet från ledarroller, senast med 10 år som hotelldirektör på Scandic i Skellefteå.

Det bedömer DSAB som högintressant bl a eftersom det gett Jan ett omfattande kontaktnät i lokalt näringsliv.

Rekryteringen har hanterats av Destination Skellefteås VD Anna Wallström, med en enig styrelse i ryggen. Valet av Jan Palm anser bolaget vara klockrent både utifrån Skellefteå kommuns förväntningar avseende ett lyckat projekt och sina egna förväntningar på ett effektivt projektledande.

Vårt mål är att skapa ett kanonarrangemang på hemmaplan och samtidigt ta chansen att i media visa upp Destination Skellefteå som en attraktiv destination att komma till.

Anna Wallström 070-380 21 11

Jens Wikström 070-367 36 20