Resultatverkstan

Arbetsgivarnas favoritegenskap - en träningssak

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2009 07:14 CET

För andra året i rad är ”strukturerad” den egenskap som flest arbetsgivare frågar efter i platsannonser, enligt en undersökning från karriärsajten Monster. Vad undersökningen inte talar om är att struktur kan tränas upp. Arbetsgivare bör satsa på att utveckla strukturen med den personal de redan har, hellre än att försöka ”anställa in” struktur, anser strukturkonsulten Åsa Plesner.

- Tricket är att upptäcka vad det är som distraherar dig, och bestämma hur du ska fånga upp det så att du slipper hålla allting i huvudet, berättar Åsa Plesner, strukturkonsult på Resultatverkstan.

- Det finns inga perfekta system som fungerar för alla. Varje person måste hitta sin egen struktur.

Åsa Plesners kunder bygger upp passande strukturer vid sina egna skrivbord. Genom att samla ihop alla lösa ”att-göra”-punkter och ta beslut om hur de ska hanteras framöver, städar de både huvudet och arbetsrummet på samma gång.

- Att få till en bra struktur är förlösande för kreativiteten och arbetsglädjen. När hjärnan inte är full av stressande påminnelser om allt som måste göras, får man fler - och bättre - idéer automatiskt, förklarar Åsa Plesner.

Arbetsgivarnas önskemål om strukturerade nyanställda är ett feltänk, menar strukturkonsulten:

- Struktur skapas alltid i situationen. Även om du själv har en god struktur, är det svårt att upprätthålla den om dina kollegor jobbar i kaos, säger Åsa Plesner.

- Det är bättre att träna medarbetarna i struktur, än att hoppas på att en nykomling ska föra in ordning i en rörig grupp.

3  tips för bättre struktur i arbetsgruppen:

1)     Så fort ni kommer på något som behöver göras - skriv ner det på en lapp. Lura inte er själva att tro att ni ska komma ihåg det. Och vänta inte tills du sitter vid datorn!

2)    Samla alla lappar på ett och samma ställe, gärna i en korg i mötesrummet. Om ni inte har en fast mötesplats, sätt upp en plastficka på väggen vid någons skrivbord.

3)    Ställ er vid korgen och bläddra igenom lapparna minst en gång i veckan. Bestäm vad ni ska göra med varje idé. Verkar den fortfarande bra? Bestäm då vad som är det allra första steget att ta för att förverkliga idén. Annars; släng lappen.

Kontakt:

Åsa Plesner, strukturkonsult på Resultatverkstan

Tel 073-15 14 234

E-post asa@resultatverkstan.se

Webb www.resultatverkstan.se

Det här pressmeddelandet finns även på www.resultatverkstan.se/press/091209.pdf

Resultatverkstan bygger strukturer för effektivt, kreativt och lönsamt arbete. Genom verklighetsförankrad utbildning och träning hjälper vi våra kunder att få mer gjort, glömma bort mindre och sluta anstränga sig så förtvivlat.