CMMK

Arbetslampan L-1 firar 70-årsjubileum.

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2007 11:33 CET

Den klassiska skrivbordslampan med ställbar arm såg dagens ljus i början av 30-talet. Den unika fjäderbalanserade konstruktionen, som skulle efterlikna den mänskliga armen, konstruerades av en engelsk ingenjör, George Carwardine. Avsikten var först att den skulle användas i den egna fabriken.

1936 importerade norrmannen Jac Jacobsen, som då arbetade i textilbranschen en sändning vävstolar från England. Med följde två ställbara arbetslampor. Jacobsen tyckte lampan verkade intressant och bad om rätten att få tillverka och sälja produkten i Norge. Men först gjorde den tekniskt intresserade norrmannen omfattande förändringar på arm, leder och formen på skärmen

Jac Jacobsen döpte lampan till Luxo L-1 och den blev redan från början en stor försäljningssuccé. Licensen utökades senare till att gälla alla länder utanför det brittiska samväldet. Under de 70 år, som har gått sedan dess, har företaget Luxo utvecklats till ett av norra Europas ledande företag inom belysning för offentlig miljö. Hundratals produkter kommit och gått men L-1 lever fortfarande vidare med små justeringar från ursprungsmodellen och den är lika populär som 1937. Vid det här laget har över 25 miljoner exemplar producerats och Luxo är ett multinationellt börsföretag med fabriker i Norge, USA och Sverige.

Även i dagens generation av skrivbordslampor kan man se ett tydlig släktskap med den första Luxo-lampan. Ljuskällorna drar mindre energi och reflektorerna är effektivare, men grundfilosofin med en arm som är lätt inställbar så att ljuset hamnar där man vill ha det, lever kvar.

Luxo L-1 förekommer nu i flera olika varianter, bl a en exklusiv bordsmodell i krom, en golvlampa samt The Great One, en över 3,8 meter lång och 2,3 meter hög belysningsarmatur som väcker uppmärksamhet på vilket kontor, konferensrum eller reception som helst!

Under 2007 kommer Luxo att fira 70-åringen på flera sätt. Bland annat kommer speciella jubileumsutgåvor att marknadsföras.

__________________________________________

För mer information kontakta gärna:

Christina Ojaste, Luxo Sverige AB,
tel 031-746 51 16, christina.ojaste@luxo.se.

Luxo finns på Stockholm Furniture Fair 7-11/2 i monter C 13:61
– se även vår hemsida www.luxo.se