Jusek

Arbetslöshet bland systemvetare fortsätter upp

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2003 14:27 CEST

Den öppna arbetslösheten bland landets systemvetare är nu uppe på nio procent, visar ny statistik från fackförbundet Jusek. Det är en ökning med två och en halv procentenheter från i fjol och sex procent högre än i september 2001. Tuffast är det för systemvetare i Norrbotten och Värmland där hela 16,5 respektive 15 procent är utan arbete.

Jämfört med fjolårets siffror har arbetslösheten ökat i samtliga län. I Stockholm, där störst andel av Juseks systemvetarna (35 procent) finns, ligger arbetslösheten på nio procent, att jämföra med sex procent för ett år sedan.

Idag kommer varannan arbetssökande Jusekmedlem från jobb på företag inom industri-, handels-, tjänste-, finans-, kommunikations- och IT-branschen. De senaste två åren har många unga systemvetare hittat jobb inom stat och kommun som började rekrytera efter IT-boomens fall. Men kommande tuffa besparingar inom offentlig verksamhet kommer troligtvis att innebära en tillfälligt ökad arbetslöshet för systemvetarna.

De yngre akademikerna utgör en allt större del av de arbetslösa. Mer än varannan arbetssökande Jusekmedlem är under 40 år. Många av de arbetssökande är nyexaminerade som inte lyckats få jobb efter examen.

-Utvecklingen är oroande, konstaterar Göran Boldt. Vi ser redan hur det tuffa läget avskräcker unga att söka sig till IT-utbildningar fast vi vet att efterfrågan på IT-kunniga akademiker kommer att vara stor om några år.

För kommentarer:
Göran Boldt, ansvarig för utbildnings- och arbetsmarknadspolitiska frågor på Jusek: 08-665 29 13, 070-665 29 13

Mer information och statistik över arbetslösheten bland Juseks medlemsgrupper per län

Stephanie Sjöberg
Pressansvarig Jusek