StratEthics Culture of Life

Arbetslösheten är en myt. Hitta en enkel modell för egna initiativ som entreprenör

Pressmeddelande   •   Jun 29, 2014 13:09 CEST

Folke Thuresson har varit mentor för nystartade företag på Nyföretagarcentrum i flera år och jurymedlem i Ung Företagsamhet. Efter många år i globalt storföretag valde han själv att bli entreprenör och småföretagare. Han sammanfattar sin erfarenhet med orden "Först blir du påhejad av personer som ofta saknar egen erfarenhet av företagande. Sedan möts du av en byråkrati som om du vore ett storföretag. Det finns många onödiga hinder som dränerar dig på ork och energi."

Det finns ca 1 miljon företag i Sverige, 99,44 % av dessa är under 49 anställda (0-49 anställda), endast så lite som 0,1 % av alla företag har mer än 250 anställda*. Ändå möts du av en byråkrati som om du vore ett storföretag. Tillämpningen av myndigheternas uppdrag och deras bemötande gagnar varken Sverige, vår framtida välfärd eller företagaren själv. Myndighetsspråket och bristen på rättssäkerhet är diskriminerande och gör det svårt att vara företagare. Det ska vara möjligt att kombinera företagande med föräldraskap, anhörigstöd och tid för egen återhämtning. Det sociala skyddsnätet ska vara lika bra för företagare och anställda.

Folke Thuresson har samlat ihop sina erfarenheter från 10 år som entreprenör och småföretagare i ett 12-punktsprogram. Det handlar om att göra entreprenörskap och företagande möjligt, mänskligt, meningsfullt, hållbart och rättssäkert. ”Att kombinera företagande med föräldraskap, stöd till nära anhörig vid sjukdom och egen återhämtning ska vara en självklar möjlighet för att inte tvingas säga nej till livet” säger Folke Thuresson.

Seminarium Almedalen

Tid: Söndag 29 juni 2014 kl 16-17

Plats: Uppsala Universitet, Campus Gotland sal B23

* Källa: SCB:s Företagsdatabas

StratEthics Culture of Life är konsult- och
utvecklingsföretag som arbetar med strategisk
utveckling och förändringsprocesser på
organisations-, grupp- och individnivå.

Vår värdegrund är en helhetssyn på människan,
en hållbar utveckling och ett win/win-tänkande.

Vi arbetar genom seminarier och workshops,
konsultstöd, utvecklingsprogram i personligt
ledarskap, personligt varumärke och kommunikation,
ledarcoaching, livs- och karriärcoaching, coaching i