Edge HR

Arbetsmarknaden är arbetstagarens marknad för de unga talangerna!

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2007 16:45 CET

Undersökningen visar bl.a. att trygghet blir allt viktigare för unga som söker arbete. Efter ”Varierande arbete” anses ”trygg anställning” vara det mest attraktiva en arbetsgivare kan erbjuda en svensk ny utexaminerad universitetsstudent. Detta har förändrats från undersökning gjord 1994 då endast 10 % tyckte det var ett av de viktigaste tre erbjudandena en arbetsgivare kunde erbjuda, mot 30 % i undersökningen 2006.

Något som blir intressant då är att bland gruppen unga yrkesverksamma akademiker finns en minskad lojalitet mot arbetsgivaren. Över hälften av dem vill byta arbetsgivare inom ett år och var tredje av dem har de facto sökt ett annat arbete utanför sin egen organisation de senaste 12 månaderna.

Det här och många andra spännande siffror kan ni ta del av på Seminariet HR – Den unga generationen Personaldagen 2007 på Kulturhuset den 6 februari.

I samarbete med Sveriges HR förening och Universum har Thomson Fakta AB satt ihop en dag som får HR funktionen och företag att ligga steget före vad gäller generationsväxlingar. Samarbetet mellan Universum, Sveriges HR förening och Thomson Fakta har kommit till stånd för våra organisationer kan komplettera varandra och arbetar alla gentemot svenska HR avdelningar och göra dem ännu vassare.

För mer information kontakta:

Anna Ekstedt, seminarieansvarig, Thomson Fakta: anna.eksted@thomson.com

Anna Dyhre, marknadsansvarig, Universum: anna.dyhre@universum.se

Lena Kraitsik, Generalsekreterare, Sveriges HR förening: lena@sverigeshrforening.se