Sveriges Radio

Arbetsrättsexperten Kurt Junesjö i P1:s Pengar

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2004 15:00 CEST

Arbetsrättsexperten Kurt Junesjö hjälper Pengars lyssnare med råd och stöd i frågor som gäller rättigheter och skyldigheter på jobbet. Har man rätt att byta om till arbetskläder på betald arbetstid, och vad gör man om man blir uppsagd under föräldraledigheten? Hur besvärlig får en medarbetare vara, innan man som arbetsgivare får ta till uppsägning?

"I dag blir allt fler sjuka av sitt arbete. Ökat tempo, nedskärningar av personal och krav på oreglerad arbetstid. Listan är lång på faktorer i samhället som gör att arbetsrätt är viktigare än någonsin" säger Kurt Junesjö.

Han har arbetat med arbetsrätt i nästan fyra decennier, både på arbetsgivarsidan och för fackföreningsrörelsen. Idag är han fristående konsult, och svarar på lyssnarnas frågor i Pengar var tredje vecka.

Pengar är P1:s program för arbetsmarknad och ekonomi. Det sänds fredagar kl 10.03, med repris kl 00.03 och lördagar kl 19.30. I varje sändning har lyssnarna chans att få sina frågor besvarade, om arbetsrätt (Kurt Junesjö), om privatekonomi (Anders Andersson) och om familjerätt (Suzanne Ahlner). Kurt Junesjö medverkar i ett telefonväkteri nu på fredag, den 29 oktober.

Pressbild:

Bildtext: Telefonväkteri med Kurt Junesjö, jurist med inriktning på arbetsrätt, i Pengar. P1 kl 10.03. Foto: Johan Ljungström/SR.

För vidare information, vänligen kontakta:
Producent Nina Benner, tel 040-20 55 97, 0703-99 99 28 el nina.benner@sr.se
Programledare Ylva Esping 040-20 56 37, 0709-18 46 52 el ylva.esping@sr.se.