Riverbend´s Square dancers

Arbogadansen Squaredans i Arboga 26:e året i rad.

Pressmeddelande   •   Dec 26, 2009 22:25 CET

I 25 år har det dansats squaredans i Sturehallen Arboga i början av januari.  Den 2 januari 2010  är det dags igen för Arbogadansen, med ett stort antal besökande dansare från hela Mellansverige.
 Bortsett från de allra första åren, då squaredansverksamheten var en del av Arboga Folkdansgille, har föreningen Riverbend’s Square Dancers stått som arrangör för denna dansfest. Redan första året var deltagarantalet överraskande högt. Därefter ökade antalet varje år för att nå sin kulmen 1990 med närmare 700 dansare. Genom åren har dansen hittills besökts av totalt närmare 9000 dansare.
 Hela tiden har dansens främsta målgrupp varit de nya dansarna som just avslutat sin första termin i en squaredanskurs. Många av dagens erfarna dansare berättar om Arbogadansen som sin första dans, där de blev fast för squaredans som hobby. En del av dem är trogna besökare på Arbogadansen år efter år.

Internationellt spridd dans
 Squaredans bygger på att man lär sig ett antal internationellt standardiserade dansturer som kallas calls. Dessa kan kombineras på ett stort antal sätt. Man lär sig inte hela danser som i vanlig folkdans, utan de olika turerna kombineras olika för varje gång som man dansar. En dansledare, caller, ropar ut de olika turerna och alla squarer (grupper med 8 dansare) gör samma sak samtidigt utan att i förväg veta vad som kommer hända.

Arbogadansen under 25 år
 Till första Arbogadansen engagerades två unga och oerfarna callers från Örebro, Robert Björk och Ingvar Pettersson. Detta var början för deras karriär som fortsatte med bejublade turnéer både nationellt och internationellt.
 Liksom förra året har Anders Blom, en av Europas bästa callers, för närvarande bosatt i Tyskland, engagerats. Klubben förväntar sig att cirka 200 dansare besöker dansen. Tre squaredansshopar kommer också med sina butiker, med kläder och annat för squaredans.

Som vanligt är allmänheten välkommen att gratis, titta på dansen. ”Du som är nyfiken på squaredans hälsas som vanligt välkommen att besöka dansen klockan 15 –21. Köp dig en fika och slå dig ner och njut av skådespelet. Lyssna till musiken och titta på de vackra kläderna”, hälsar föreningens ordförande Carita Karlsson.
 Riverbend’s Square Dancers är en ideell förening med sin verksamhet i Arboga. I  Sverige finns ca 140 squaredansföreningar. Internationellt är sqaredansen spridd ibland annat, större delen av Europa, Australien, Nya Zeeland, Japan och naturligtvis Nordamerika som den härstammar ifrån.

Mer info om squaredans:
Riverbend´s Square Dancers hemsida  www.rsd.arboga.se