Shapeline AB

Arcelor Mittal beställer sitt första Shapelinesystem till Hamilton (Dofasco) i Kanada.

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2013 09:34 CEST

Foto: Shapelinetekniker. Shapelines system gör det möjligt att dokumentera plåtens planhet och att använda informationen för kvalitetssäkring och kundsupport.

Arcelor Mittal Hamilton (Dofasco), en av Kanadas ledande leverantörer av högkvalitativt valsat stål, har beställt ett Shapeline Flex planhetsmätningssystem till en kontinuerlig galvanisering- och varmförzinknings-lina.

Dofasco kommer att använda Shapelines system för att förbättra inställningarna i linan och för kvalitetskontroll innan målning. Shapelines flexibla koncept gör det möjligt att installera systemet i den befintliga produktionslinan, under ett vanligt stopp, utan att linan behöver byggas om.

Uppstarten av systemet är planerat till hösten 2013 och är det sjätte systemet som Shapeline levererat till olika Arcelor Mittal-anläggningar runt om i världen.

Shapeline AB utvecklar, marknadsför och installerar högteknologiska beröringsfria mätsystem för planhetsmätning på plåtar och band, direkt i produktionslinjen hos stål-/metallindustrier. Mätsystemen skapar stora värden för kunderna genom att ge helt nya möjligheter att styra tillverkningen. Shapeline arbetar globalt och har idag en världsledande position inom sin marknadsnisch. Företaget startade 1999 och har sin bas i Linköping.