Malmö Konstmuseum

14.9 - 9.11 2008
ARCHEOLOGY OF MIND
Curator Luigi Fassi

Utställningen "Archeolegy of Mind" är en resa genom medvetandets arkeologi. I denna arkeologi låter tjugotvå utvalda konstnärer, från Fondazione Morra Grecos samling i Neapel, oss uppleva deras personliga minnen från det förflutna blandat med gotiska och traditionella influenser. Där finns även en intellektuell fascination för våld. Curator för utställningen är Luigi Fassi, baserad i Turin och New York.

Deltagande konstnärer är: Mark Dion (USA), Jimmie Durham (USA), Jonathan Monk (UK), Markus Schinwald (Österrike), David Claerbout (Belgien), Seb Patane (Italien), Ceryth Wyn Evans (UK), Lorenzo Scotto di Luzio (Italien), Susanne Bürner (Tyskland), Urs Fischer (Schweiz), Michael Sailstorfer (Tyskland), Josephine Pryde (UK), Francesca Woodman (USA), Peter Land (Danmark), Julius Koller (Slovakien), Fernando Ortega (Mexiko), Ilias Papiliakis (Grekland), Rodney Graham (Kanada), Diego Perrone (Italien), Callum Morton (Australien) och Georg Herold (Tyskland).

Vernissage
Välkommen till vernissage söndagen den 14 september kl 13 med välkomsttal av Carina Nilsson, Malmö Kulturnämnds ordförande, Dr. Maurizio Morra Greco, från Fondazione Morra Greco samt utställningens curator Luigi Fassi.

Förhandsvisning
För press och konstskribenter finns möjlighet att se utställningen fredagen den 12 september kl. 13-15.
___________________________________________________________________

För mer information och pressbilder
Besök museets websida www.malmo.se/konstmuseumeller www.newsdesk.se
Se bifogad pdf eller kontakta: Marika Reuterswärd tel. 040-344427 e-post marika.reutersward@malmo.se