Tenjin Visual

Arenastaden - visualisering med kunglig glans

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2009 14:29 CET

H.K.H kronprinsessan Victoria har tagit det första spadtaget för Arenastaden med Swedbank Arena. Ceremonin symboliserar starten för en ny stadsdel i Solna.

När projekt av denna dignitet ska marknadsföras anlitas Göteborgsbaserade visualiseringsföretaget Tenjin Visual. Området där Arenastaden ska byggas, som i dagsläget mest kan liknas vid ett industriområde, kommer inom några år att förvandlas till en pulserande stadsdel.Tenjin Visual har med hjälp av 3D visualiserat hur den framtida Arenastaden kommer att upplevas. Idag är det viktigare än någonsin att attrahera investerare och allmänhet tidigt även om det inte finns några fysiska hus.

Tenjin Visual har under de senaste fyra åren arbetat hårt för att etablera sig som det ledande företaget i Sverige inom arkitekturvisualisering.  Att anlitas för de största stadsutvecklingsprojekten i Sverige visar att vår strävan att bli nummer ett i Sverige har lyckats, säger Andreas Landgren, en av grundarna till det unga företaget. Arbetet med Arenastaden har pågått under de senaste två åren med visualiseringar för marknadsföring och delpresentationer. I samband med Victorias ceremonideltagande arbetades en broschyr fram som ett defenitivt startskott till det begynnande byggarbetet.

Arenastaden kommer att bli Nordens främsta destination för evenemang, shopping, arbete, boende och rekreation. En helt ny och unik stadsdel med bland annat Sveriges nya nationalarena för fotboll, Skandinaviens största shoppingcenter, Stockholms högsta hotell Quality Hotel Arenastaden, och omkring 10 000 arbetsplatser och 2 000 bostäder kommer att byggas. Första etappen ska stå klar under 2012. Initiativtagare och ägare är; Solna Stad, Svenska Fotbollförbundet, Peab, Fabege och Jernhusen.

Högupplösta bilder

Läs mer på

Mattias Henningsson-Jönsson
Tenjin Visual
Drottninggatan 31
telefon: +46 (0)31 13 60 36
mobil: +46 (0)736 23 17 43
e-post: mattias@tenjin.se
internet: www.tenjin.se

Tenjin Visual arbetar med att visualisera kommande byggnadsprojekt. Projekten sträcker sig från enskilda kontorsfastigheter och handelsplatser till 3D-samordning av större stadsutvecklingsprojekt.