Svenska Rugbyförbundet

Argentina klättrar på världsrankingen – England i fritt fall

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 15:14 CET

Genom Argentinas sensationella vinst över England på nyrenoverade Twickenham klättrade sydamerikanerna till sjätte plats på Internationella Rugbyförbundets ranking, Regerande världsmästarna England föll genom förlusten till sjunde plats, deras sämsta någonsin.

Nya Zeeland behåller sin förstaplats genom helgens storseger över Frankrike. Arrangörerna av nästa års VM föll med hela 47-3 på Kim Källströms hemmaplan Stade de Gerland i Lyon. Trots förlusten stannar Frankrike kvar på IRBs andraplats. Det var idel leenden från Graham Henry, förbundskapten för Nya Zeelands ”All Blacks”, medan hans motsvarighet i Frankrike Bernard Laporte blev helt mållös på den efterföljande presskonferensen. Matchen spelades på Armastice Day, och segern blev en tribut till de män och kvinnor från Australien och Nya Zeeland som förlorade sina liv under de två världskrigen.

Australiens ”Wallabies” klättrade till tredjeplatsen, då Sydafrikas Springboks förlorade mot Irland och Australien besegrade Italien. Irland ligger dock endast två poäng efter ”Springboks” och det är fullt möjligt att gå förbi innan landskampsfönstret stängs i december.

Längre ner i världsrankingen kvalificerade sig Namibia till VM 2007 genom att besegra Marocko. Dock så kan det Nordafrikanska laget fortfarande nå VM genom ytterligare en kvalomgång. Moldavien klättrade också genom att besegra Tyskland, men inga av dessa länder har någon chans att nå VM.

Sverige klättrade nyligen sju placeringar till en fyrtionde plats genom sviten av segrar under 2006. Nästa år väntar Serbien på bortaplan och Schweiz på hemmaplan den femte maj.

Per Gjörloff Peter Salzer
Generalsekreterare Mediesamordnare