Ariba Inc

Ariba köper holländska Quadrem

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 15:23 CET

Stockholm 18 november 2010 - Ariba, Inc. (Nasdaq: ARBA), ledande leverantör av kommersiella samarbetslösningar för företag meddelade idag att man undertecknat ett avtal för att köpa Quadrem, ett privatägt holländskt företag med ett av de största nätverken av leverantörer och on-demand lösningar inom supply management på marknaden. Förvärvet innebär att Ariba fortsätter göra sin marknadsledande webbaserade handelscommunity Ariba® Network både djupare och bredare.

Ariba kommer att betala 150 miljoner dollar för Quadrem. Summan är uppdelat i 75 miljoner dollar i kontanter som betalas ut omedelbart och 50 miljoner dollar i aktier, samt 25 miljoner dollar i kontanter eller aktier efter 36 månader baserat på uppfyllande av vissa verksamhetsmål. Ariba kommer även att betala 10 miljoner dollar för att modifiera och avsluta ett av Quadrems kommersiella åtaganden.

Överenskommelsen, som först ska godkännas i enlighet med normala legala processer, har redan godkänts av styrelserna för båda företagen och kommer att avslutas under andra kvartalet av Aribas finansiella år som avslutas den 31 mars 2011.

"Aribas on-demandbaserade kommersiella lösningar och globala handelsnät har gjort det enklare för företag, oavsett storlek och bransch att köpa, sälja och hantera transaktioner. Köpet av Quadrem innebär att vi kan fortsätta utveckla vårt nätverk vad gäller både volym och täckning, öka tillväxten och ge fler företag i fler regioner möjlighet att handla bättre och enklare med varandra, "säger Bob Calderoni, CEO Ariba. "Quadrem har bevisat att de kan bygga och tjäna pengar på storskaliga kommersiella samarbetslösningar. Vi kan utnyttja den erfarenheten och skapa ytterligare värde för våra kunder och erbjuda Quadrems existerande kundbas våra beprövade lösningar så att de kan öka värdet av sina investeringar."

Quadrem har en unik global kundbas med cirka 70,000 leverantörer i 65 länder och stora uppköpare som exempelvis Alcoa, Anglo American, BHP Billiton, Nestlé, Vale och Rio Tinto och därmed expertis på att driva ett av världens största on-demandbaserade leverantörsnät. Quadrems lösning,  som är till 100% on-demand, hjälper företag inom en rad branscher bland annat råvaror, olja och gas samt tillverkning. Företaget använder sig också av ett identifikations- och verifikationssystem för leverantörer som kompletterar Ariba Discovery, en unik webbaserad lösning som gör det möjligt att omedelbart koppla samman köpare och leverantörer runt om i världen.

"Genom att föra samman vår kompetens, våra lösningar och vår personal, kan Quadrem och Ariba erbjuda ett nätverk av tidigare aldrig skådad storlek och räckvidd som gör att köpare och leverantörer runt om i världen kan förbättra sin leverantöreskedja och hitta nya affärsmöjligheter," säger Charles Jackson, CEO Quadrem. "Genom våra kombinerade verksamheter får företag en verkligt global partner som kan hjälpa dem optimera och utöka sina handelsrelationerna och i förlängningen åstadkomma resultatförbättringar."

"Som kund till både Ariba och Quadrem ser vi fram emot kombinationen av de båda företagen och att få tillgång till ännu mer robusta lösningar vi kan använda som stöd i vår verksamhet, förbättra effektiviteten inom våra inköpsprocesser och utöka samarbetet med våra leverantörer globalt," säger Scott Singer, Global Head of Procurement for Rio Tinto.

Konferenssamtal och webcastinformation

En inspelning av konferenssamtalet som anordnades för att diskutera överenskommelsen, kommer att finnas tillgänglig inom kort och fram till 18 januari 2011. Inspelningen nås på telefon +1-201-612-7415. Ange account number: 286 och conference ID number: 361257.

Om Quadrem

Quadrem (www.quadrem.com ) driver ett av världens största leverantörsnätverk, och kopplar samman köpare och leverantörer genom att "digitalisera" de många steg som ingår i kedjan att köpa och sälja produkter och tjänster. Företaget har levererat alla sina lösningar via on-demand sedan 2000 och gjort det möjligt för företag att snabbt koppla samman sig med varandra och samarbeta i syfte att förbättra leverantöreskedjans effektivitet. Företaget startade 2000 och har verksamhet i Australien, Brasilien, Canada, Chile, Frankrike, Mexico, Nederländerna, Peru, Singapore, Sydafrika och USA.

Om Ariba

Ariba, Inc. är den ledande leverantören av lösningar för förbättrade affärssamarbeten mellan företag. Ariba kombinerar ledande teknologi för nätbaserade tjänster (SaaS) för att optimera hela affärskedjan med världens största nätcommunity där företag kan hitta, göra överenskommelser med och samarbeta med varandra. Dessutom ges kunder tillgång till ett globalt nät av partners och experter som kan stärka interna resurser och kompetensområden. Tillsammans ger det allt ett företag behöver för att kontrollera kostnader, minska risker, öka vinst och förbättra kassaflöde och finansiella flöden – allt i molnet. Oavsett om du köper, säljer eller hanterar kassaflöden, så kan det göras mer effektivt i Ariba® Commerce Cloud. Över 325,000 företag, inklusive mer än 90% av Fortune 100 använder Aribas lösnignar för att skapa bättre affärsrelationer mellan företag. Nordiska kunder är bland andra Nordea, Storebrand, Walki, Kone, Skandia, AstraZeneca, Carlsberg, SKF, Pernod Ricard Nordic (Tidigare Vin & Sprit), Sony Ericsson med flera.

För ytterligare information gå till www.ariba.com

eller kontakta:

Karen Master, Ariba, +1 412 297-8177, kmaster@ariba.com