Ariba Inc

Ariba tillför unik marknadsinformation till sin kostnadsanalyslösning

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2009 15:54 CEST

STOCKHOLM, 21 april 2009 - I dagens tuffa ekonomiska klimat räcker det inte med att företag vet vad de köper in och från vem. För att verkligen kunna spara och se till att besparingarna syns i resultatet måste köpare också ha tillgång till aktuell marknadsinformation. Bara då kan de fatta bästa möjliga inköpsbeslut. Ariba, Incs  (NASDAQ:ARBA) senaste version av den marknadsledande lösningen för kostnadsanalys ger användare enkel och omedelbar tillgång till sådan information via nätet.

- Att minska kostnaderna är ett prioriterat område för de flesta företag, men för att spara räcker det inte med att en organisation vet hur mycket de betalar. De måste också sätta in den kunskapen i ett marknadssammanhang. Om de vet vad som händer på de olika inköpsmarknaderna kan de vara säkra på att dra fördelar av förändringar i tillgång och efterfrågan och därmed pris, säger Alex Saric, Direktör för hantering av lösningar på Ariba.

- Visst är det positivt om priset på en viss inköpskategori har gått ned med 20 procent, men det är viktigare att känna till vilken kostnadskategori som ger den största potentialen för kostnadsbesparingar, baserat på hur marknaden ser ut. Hur mycket betalar du jämfört med gällande marknadspriser? Och hur ser din kostnadsprofil ut jämfört med liknande företag inom samma sektor?  Med den senaste versionen av Ariba® Spend VisibilityTM kan företag få svar på dessa frågor och därmed fatta mer strategiska inköpsbeslut.

Aribas marknadsledande globala experter på råvaror och sourcing, tillför sin kompetens till Ariba Market Visibility vad gäller pristrender och marknadsdynamik inom mer än 500 kostnadskategorier. Här finns också rekommendationer för hur företag kan prioritera sourcingmöjligheter som uppstår på marknaden, och hur de kan utveckla strategiska sourcingplaner baserade på marknadsfakta och därmed maximera sina kostnadsbesparingar.

Ariba Spend Visibility levereras via nätet och består av en kombination av marknadsledande information, kompetens och avancerad teknologi samt en integrerad databas med över 51 miljoner leverantörer. Sammantaget utgör detta marknadens mest omfattande och tillförlitliga klassifikation och fördjupning inom kostnadsområdet. Ariba Market Visibility består av information från ett stort antal källor. Företag kan använda dessa för att hitta och dra nytta av besparingsmöjligheter. Några av källorna är:

• Marknadspriser  Se hur priserna på en marknad fluktuerar ur ett marknadsperspektiv och jämför din interna information med marknadstrender för att kunna fatta så bra sourcingbeslut som möjligt.
  • Ariba Category Knowledge Database (Aribas databas med kategori-information) Här finns information baserat på företags sourcingaktiviteter via Aribas lösningar. Materialet är uppdelat per region och  ger informationsunderlag för vilka sourcingkategorier det går att spara inom och vilka man bör undvika, tillsammans med tillförlitliga prognoser för hur mycket som går att spara.
  • Branschspecifik kostnadsanalys Välj att delta i Aribas marknadsledande jämförelseprogram och se hur dina kostnadspesparingar står sig jämfört med andras inom din bransch.

Kunder kan också ladda upp sina egna priser och intern marknadsinformation till Ariba Spend Visibility och får därmed ett enhetligt och överskådligt gränssnitt för all information vilket gör det enklare att fatta strategiska sourcingbeslut.

- Optimala inköpsbeslut kräver tydlig information om den interna kostnadsbilden, externa marknadsförhållanden och global prisinformation, säger Saric. Med den nya versionen av vår Spend Visibility-lösning kan företag få alla tre i ett integrerat paket.

Över 200 företag använder redan Aribas Spend Visibility-lösningar för att hitta och bevara besparingar, bland andra AstraZeneca, Del Monte Foods, H&R Block, Inc., JLG Industrier, Inc., Johns Manville Corporation, Nestlé USA, Inc., PPG Industries, Inc., Tyco International, Zurich Financial Services och många fler.

Tillgänglighet

Ariba Market Visibility finns tillgänglig omedelbart som en del av Aribas lösning; Ariba Spend Visibility. För ytterligare information om lösningen och hur företag kan använda den för att förbättra sina intäkter, minska riskerna och öka sin konkurrenskraft, gå till: www.ariba.com/go/visibility

Om Ariba

Ariba, Inc. är den ledande leverantören av lösningar inom Spend Management via nätet. Vår mission är att förändra det sätt företag, oberoende av storlek, bransch och geografisk placering, bedriver sin verksamhet. Vi gör det genom att erbjuda program, tjänster och nätlösningar så att företag kan hitta, kontraktera, köpa in, betala för, hantera och analysera sina kostnader och leverantörsrelationer på ett enhetligt sätt. Våra lösningar som levereras via internet, ger företag ökad kostnadskontroll och drivkraft för kontinuerliga förbättringar inom finans- och leverantörskedjan. Över 1 000 företag, bland annat mer än hälften av företagen på Fortune 500-listan, använder Aribas lösningar för att hantera sina kostnader inom allt från inköp och beställningar till fakturering och betalning. Svenska kunder är bland andra AstraZeneca, SKF, Pernod Ricard North (Tidigare Vin & Sprit), Skandia och Sony Ericsson. För ytterligare information gå till www.ariba.com

eller kontakta:

Helena Liden

JustPR

Tel 0702 65 11 95

Helena.liden@justpr.se

Copyright © 1996 - 2009 Ariba, Inc.

Ariba, Aribas logotyp, AribaLIVE, SupplyWatch, Ariba.com, Ariba.com Network och Ariba Spend Management. Find it. Get it. Keep it. är registrerade varumärken och ägs av Ariba, Inc. Ariba Spend Management, Ariba. This is Spend Management, Ariba Solutions Delivery, Ariba Analysis, Ariba Buyer, Ariba Category Management, Ariba Category Procurement, Ariba Contract Compliance, Ariba Contracts, Ariba Contract Management, Ariba Contract Workbench, Ariba Data Enrichment, Ariba eForms, Ariba Invoice, Ariba Payment, Ariba Sourcing, Ariba Spend Visibility, Ariba Travel och Expense, Ariba Procure-to-Pay, Ariba Workforce, Ariba Supplier Network, Ariba Supplier Connectivity, Ariba Supplier Performance Management, Ariba Content Procurement, Ariba PunchOut, Ariba QuickSource, PO-Flip, Ariba Spend Management Knowledge Base, Ariba Ready, Ariba Supply Lines, Ariba Supply Manager, Ariba LIVE, It's Time for Spend Management och Supplier Lifecycle Management  är varumärken som ägs av Ariba, Inc. Övriga varumärken eller produktnamn kan vara varumärken som ägs av respektive företag i USA eller i andra länder.