Västarvet

Arkeologisk utgrävning av den medeltida borgen på Loholmen.

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 10:59 CEST

På torsdag 27 juni startar den tredje säsongen av den arkeologiska undersökningen av Loholmen. Avsikten är att ta reda på ännu mer om utseendet på den medeltida borgen som låg här fram till mitten av 1500-talet. Undersökningen är öppen för alla som vill vara med och prova på och se vad en arkeologisk undersökning innebär.

Vid undersökningar 2011 och 2012 hittade man bland annat spår av timrat trävärn, en ingång till borggården och grunden till en byggnad som förmodligen uppfördes kring år 1300 och har förstörts av en brand. Murar och mycket fina formtegel hör också till fynden. Dessutom kom det fram djurben från såväl tamboskap som vilt som visar vad man åt i borgen. I år hoppas arkeologerna kunna avsluta undersökningen och få en bra bild över anläggningens utseende och ålder.

Prova på att vara arkeolog för en dag

De två tidigare åren har många människor, såväl barn som äldre provat på att vara arkeologer för en dag. Nu får man möjlighet igen!

Projektet under 2013 pågår 27 juni – 2 juli. Under dessa dagar kan man hänga på om man vill delta i undersökningen. Båt till ön går kontinuerligt från kl. 11 på förmiddagen. Åk till Långareds hembygdsförenings gård och följ skyltningen till båten.

Projektet är ett samarbete mellan Västarvet och Långareds Hembygdsförening.

För mer information:

Pernilla Morner, arkeolog, för frågor om själva undersökningen

Erik Samuelsson, hembygdsföreningen, för praktiska frågor
Tfn: 0709-65 09 80

Loholmen ligger i Gräfsnäs, mellan Alingsås och Sollebrunn.

Västarvet är Sveriges största förvaltning för natur- och kulturarv. Genom förebyggande och konsultativa insatser med fokus på kulturmiljö, naturvård, arkeologi, konservering och slöjd bevarar vi natur- och kulturarvet - men bedriver också ett framtidsinriktat utvecklingsarbete i hela Västra Götaland.

Västarvet driver verksamheten på Bohusläns museum, Göteborgs Naturhistoriska museum, Lödöse museum, Forsviks Bruk, Slöjd & Byggnadsvård, Vänersborgs museum, Vitlycke museum och Västergötlands museum. Läs mer om Västarvet på www.vastarvet.se