Ljuskultur

Arkitekt prisas för arbete med Matildelunds förskola i Kumla

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2010 10:47 CEST

Arkitekten Jonas Kjellander från Sweco Architects AB i Örebro mottog Svenska Ljuspriset 2010 för sitt sätt att arbeta med ljussättning vid bygget av Matildelunds förskola. Priset delas ut för 17:e året i rad och juryn består av personer från tre stycken belysningssällskap som finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Förskolan som ritats av Jonas Kjellander, har använt sig av ljussättning i pedagogiken för att skapa en harmonisk arbetsplats för barnen. Ljuset spelar en viktig roll i allt från barnens vilostund till hur de visar sina teckningar för de andra barnen. Hans ljussättningar av Matildelunds förskola är en pedagogisk milstolpe i hur man kan jobba med ljus på en arbetsplats för barn.

– Av någon anledning har arbetsplatser för vuxna idag ofta en genomtänkt ljussättning medan arbetsplatser för barn i praktiken ljussätts på samma sätt som på 70-talet. För det mesta delas detta pris ut för ljussättning av någon spektakulär byggnad, ofta i andra länder. Matildelunds förskola är måhända ingen spektakulär byggnad, men Jonas Kjellanders sätt att arbeta är nyskapande och förhoppningsvis stilbildande för andra arkitekter, säger Anders Winell, ordförande för prisjuryn.

– På Matildelunds förskola har jag tagit vara på ljuset och använt det som ett pedagogiskt hjälpmedel. Jag hoppas det här priset kommer att öka förståelsen både för ljusets betydelse och att belysning är en investering som lönar sig. I framtida projekt vill jag ha med barnen och deras åsikter redan på planeringsstadiet, säger Jonas Kjellander.

För mer information:
Jonas Kjellander, 0734-12 83 46