Kodcentrum

ARM och Kodcentrum arrangerar kodningsevent för barn

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2016 16:00 CEST

Den 21 maj genomför ARM och Kodcentrum ett barnhack för barn och unga på ARMs kontor i Lund. Barnhack är ett engångstillfälle då barn tillsammans med sina föräldrar får besöka ett företag för att introduceras till programmering och inspireras till digitalt skapande.

På plats kommer talespersoner för ARM och Kodcentrum att finnas, för att tillsammans med volontärer introducera ett trettiotal barn och unga till programmering. Deltagarna kommer ha möjlighet att ställa frågor om hur det är att jobba som programmerare och utforska sina tekniska, problemlösande och skapande förmågor.

- Digitaliseringens effekter på samhälle och individ är omfattande och efterfrågan på Kodcentrums verksamhet för barn och unga är stor. Tillsammans med ARM skapar vi ett mervärde med en aktivitet där barn får komma till en arbetsplats vilket verkligen öppnar upp för drömmar om framtida yrken och möjligheter, sägerEmelie Dahlström, generalsekreterare för Kodcentrum.

Barnhacken är en mötesplats där yrkesverksamma programmerare och utvecklare delar med sig av sina kunskaper och visar den digitala världens möjligheter genom Kodcentrums pedagogiska plattform Kodboken.se.

Att kunna koda blir allt viktigare i dagens digitala värld och det är något alla barn ska ha möjlighet att lära sig. Genom vårt samarbete med Kodcentrum kommer vi att introducera kodning för barn på vårt kontor, vilket vi hoppas kommer att inspirera framtida yrkesval inom teknik, säger Dominic Vergine, chef för hållbarhet och samhällsansvar på ARM.

Alla deltagare på barnhacket kommer tack vare sponsring från restaurang Edison att bjudas på lunch.

Lördagens barnhack i Lund avrundar Kodcentrums visit i Skåne. Föreningen medverkar även på InnoCarnival Skåne, en festival i Malmö om ungas idéer för framtiden där tusentals barn och unga deltar med sina lärare.

- Skolan står mitt i en omfattande digitalisering och med nya riktlinjer från Skolverket blir det ännu viktigare att alla elever så väl som lärare och pedagoger får stöd och inspiration till digitalt skapande och programmering, säger Lisa Söderlund, projektledare för pedagogik och kommunikation på Kodcentrum.

KODCENTRUM BARNHACK HOS ARM

Datum: Lördag den 21 maj 2016
Tid: Kl 11.00-15.15
Plats: ARM, Emdalavägen 6, Lund

På plats finns det möjlighet att träffa deltagande barn och vuxna, volontärer samt representanter från Kodcentrum och ARM.

Kontakt för Kodcentrum

Emelie Dahlström, Generalsekreterare

Tel: 070- 999 1600

emelie@kodcentrum.se

www.kodcentrum.se

www.kodboken.se

@Kodcentrum

Kontakt för ARM

Emeli Bågvik-Ströbeck, Kontorschef

Tel: 073- 345 11 04

emeli.bagvik-strobeck@arm.com

www.arm.com

www.linkedin.com/company/arm

@ARMHoldings

Restaurang Edison

www.restaurangedison.se

Bakgrund om bristen på programmerare

Ungas kunskaper om kod, programmering och digitalt skapande har diskuterats flitigt det senaste året. Inte minst på grund av att kunskap om och färdigheter i digitalt skapande och programmering blir allt viktigare i takt med att samhället digitaliseras.

I framtiden kommer allt fler arbeten kräva någon form av digital kompetens, och redan idag är bristen på programmerare stor både i Sverige och inom EU. År 2020 beräknar EU-kommissionen att det kommer saknas närmare 1 miljon programmerare inom EU, något som i hög grad påverkar innovationstakten och även ekonomin.