KFUM Sverige

Arnholm, visst låter det galet med idrottsmonopol?

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2013 12:24 CET

LSU vill ha enklare bidragsregler, det tycker KFUM Sverige är bra. Tyvärr medför Ungdomsstyrelsens nya regler att RF, Riksidrottsförbundet, får monopol på idrottsverksamhet i Sverige. Detta sker eftersom seriespel och spelarlicenser är förbehållet RF och dess specialidrottsförbund. Detta gör att en förening som använder sig av idrott som metod för att uppnå olika sociala syften, men kanske dessutom har ett gäng som vill spela i serien straffar ut sig genom att man drabbas av RFs idrottsmonopol. Det är till och med så illa att en förening som i huvudsak gör något helt annat än idrott men har ett gäng som lirar i serien straffar ut sig för bidrag, eftersom en del av helheten arbetar med idrott. Låter det galet Arnholm? Det tycker vi också och antagligen är detta inte vad de förtroendevalda politikerna vill. Dina tjänstemän är tydliga med att detta är en enkel lösning som revisorerna kommer att vara nöjda med. Men för vem ska regelverken fungera? Revisorerna? Eller för de unga som vill ha och behöver verksamheten? KFUM väljer att stå på ungas sida och skapar meningsfulla mötesplatser som gör livsviktig skillnad. Det arbetet får inte begränsas av RFs idrottsmonopol. Arnholm, vi pratar mer än gärna mer om saken. Ska vi ses?

Anna Magnusson
Ordförande, KFUM Sverige

Patrik Schröder
Generalsekreterare, KFUM Sverige

Vi erbjuder mötesplatser och skapar mening för både stunden och framtiden - utifrån ledorden Body, Mind & Spirit. KFUM kallas globalt för YWCA och YMCA och involverar 70 miljoner människor i över 130 länder. I Sverige har vi mer än 60 000 medlemmar som engagerar sig i idrotter, scouting, fritidsgårdar, lägerverksamhet, musik, kultur, internationellt utvecklingssamarbete mm. KFUM Söder Fryshuset i Stockholm är vår största lokalförening.