Förbundet Blödarsjuka

Aroseniusdagen i Sollentuna med stipendieutdelning och vårdnyheter

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2010 13:57 CEST

Förbundet Blödarsjukas stora informationsdag – Aroseniusdagen - äger denna gång rum på Scandic Star Hotel i Sollentuna.  Programmet uppmärksammar bland annat världsnyheter inom vård och behandling, men även två stipendiater och Ivar Arosenius liv och leverne.

Ivar Arosenius var en av sin tids främsta kolorister. Han var också blödarsjuk. Aroseniusdagen inleds med en beskrivning av Ivars korta och intensiva konstnärsliv för hundra år sedan. Många är de svenskar som har lärt känna och älska honom tack vare sagoboken Kattresan och de många bilderna på dottern Lillan. ”Lillan på katten” är också symbolen för Aroseniusfonden

De flesta blödarsjuka dog unga på Ivars tid.  Sedan dess har utvecklingen inom vård och behandling medfört ett radikalt förbättrat liv och bättre livskvalitet för många blödarsjuka. Men, vad är egentligen livskvalitet för blödarsjuka i dag, i Sverige? Den frågan diskuterar en medlemspanel med olika erfarenheter av hur sjukdomen påverkar livssituationen.

I övrigt uppmärksammar Aroseniusdagen de nyheter om vård och behandling som fördes fram vid 2010 års världskongress om blödarsjuka i Buenos Aries. Programmet avslutas med att två forskningsstipendier på 300 000 kr respektive 100 000 kr delas ut ur Aroseniusfonen till två förtjänstfulla forskare.

Allmänheten är varmt välkommen till Scandic Star Hotel i Sollentuna på lördag den 30 oktober. Vi börjar kl. 13:00

För ytterligare upplysningar kontakta: Eva Sarman, Förbundet Blödarsjuka i Sverige, tel: 08-546 40 511, 070- 432 67 68