Artimplant AB

Artelon® TMC Spacer godkänd för försäljning i Kanada

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2006 16:41 CET

Det svenska biomaterialföretaget Artimplant får godkännande att marknadsföra Artelon® TMC
Spacer i Kanada. Small Bone Innovations distributörsnätverk kommer att marknadsföra produkten.

Artelon® TMC Spacer för behandling av tumbasartros
Artelon® TMC Spacer är ett implantat för behandling av tumbasartros. Med Artelon® Spacer bibehålls handens anatomi och ben mot ben kontakt skapad av artros förhindras. Jämfört med existerade behandlingsformer har den följande fördelar.

• Signifikant bättre greppstyrka jämfört med senplastik
• Stabiliserad tumbasled
• Mindre smärta
• Snabb och enkel operation, inget behov av nedsövning
• Minimalt med benvävnad avlägsnas – bibehållen anatomi i tumleden

Framgångsrik studie
Artimplant har genomfört en pilotstudie med Artelon® Spacer för behandling av tumbasartros som publicerades i marsnumret i år av den amerikanska Journal of Hand Surgery. Studiens resultat visar att patienter som behandlats med Artelon® Spacer fick avsevärt bättre greppstyrka i handen jämfört med dem som behandlats med senplastik.

Artelon - ett unikt biomaterial
Artelon® TMC Spacer är tillverkad av Artelon®, ett unikt biomaterial med lång nedbrytningstid vilket fungerar som temporär klätterställning för inväxt av ny vävnad. Den unika kapaciteten hos Artelon® i olika medicinska applikationer ligger i interaktionen mellan ett biomaterial med enastående materialegenskaper och kroppens inneboende förmåga att läka och bilda ny vävnad. Artelon® erbjuder nya lösningar för kliniska behov inom flera terapiområden.

För ytterligare information kontakta:

Tord Lendau, VD, tel 031-746 56 00, 0708-369 403, tord.lendau@artimplant.com

Lars-Johan Cederbrant, Finanschef, tel. 031-746 56 54, 0703-01 68 54,
lars-johan.cederbrant@artimplant.com

Webb: www.artimplant.com

De senaste sex månaderna har Artimplant även presenterat följande press releaser på www.artimplant.com

• Implantat av Artelon® för förstärkning av rotatorkuff godkänd för försäljning i USA
• Artimplant får godkännande att marknadsföra Artelon® TMC Spacer i Australien
• Artimplant etablerar kontor i USA
• Artimplant uppfyller sex av sju mål för 2005 och bygger upp distributörs-nätverk inom odontologi
• Patientsajt om tumbasartros lanseras av Artimplant
• Implantat av Artelon® för förstärkning av rotatorkuff får CE märke
• Artimplant och ArthroCare Corporation tecknar distributionsavtal för Nordamerika
• Nanofiber av Artelon® framgångsrikt applicerat på metalliska implantat
• Artimplant tecknar fyra nya utvecklings- och licensavtal med Small Bone Innovations
• Artimplant får CE-märkning för Artelon® Surgical Suture
• Artimplant breddar produktgruppen Artelon® Surgical Suture
• Ny studie visar att Artelon® fungerar som utfyllnad under hud

Om Artimplant
Artimplant är ett biomaterialföretag fokuserat på problemlösningar inom ortopedisk kirurgi, odontologi och rekonstruktiv kirurgi. Bolaget bedriver produktutveckling, tillverkning, samt marknadsföring av nedbrytbara implantat i syfte att återskapa ett aktivt liv. Artimplants egenutvecklade biomaterial Artelon® tillgodoser kliniska behov och öppnar nya marknader. Bolagets affärsmodell är att licensiera sina produkter och sin teknologi till globala partners. Bolaget har för närvarande sex licensavtal och ett distributionsavtal med tre globala partners. Artimplant är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista.

Forward-looking statements
This press release contains forward-looking statements as defined in the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Readers are cautioned not to place undue reliance on these forward-looking statements. Actual results may differ materially from those indicated by these forward-looking statements as a result of risks and uncertainties impacting the Company's business including increased competition; the ability of the Company to expand its operations and to attract and retain qualified professionals; technological obsolescence; general economic conditions; and other risks detailed from time to time in the Company's filings.