Micropos Medical AB

Artikel om Micropos publicerad i Nordic Life Science Review

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2011 15:29 CET

I det senaste numret av Nordic Life Science Review finns en tresidig artikel om Micropos Medical och RayPilot® systemet för ökad precision vid strålbehandling av prostatacancer.

Artikeln beskriver bland annat att:

-Ett av de största problemen vid strålbehandling är att lokalisera tumören då tumörer kan röra sig internt i människokroppen tillsammans med de organ där de växer. Därför bestrålas ett större område än nödvändigt, vilket kan leda till skador på frisk vävnad. Det svenska företaget Micropos Medical har löst detta problem genom att positionera tumören med en radiosändare. Resultatet kan innebära en mer exakt och mindre tidskrävande strålbehandling av tumörer.

Vidare så nämner man i artikeln att RayPilot® systemet finns installerat på kliniker i Sverige, Danmark och Tyskland samt att 17 vetenskapliga arbeten har publicerats hittills.

Hela idén med RayPilot® systemet är att komplettera befintlig strålbehandlingsapparatur för att kunna uppnå en högre precision vilket är en förutsättning för att kunna öka stråldosen i tumören (som kan öka chansen att bota patienten) samtidigt som stråldosen på frisk vävnad kan minska.

För att läsa artikeln i sin helhet klicka på länken nedan:

För ytterligare information kontakta:

Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-772 80 99

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) (www.micropos.se) utvecklar och säljer framtidens produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets första produkt RayPilot® är inledningsvis avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. RayPilot® systemet är CE-certifierat och därmed godkänt för Europeisk användning. Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.

NYHET:  Välkommen att följa Bolaget på www.facebook.com/microposmedical eller följ pressreleaser om Bolaget på www.mynewsdesk.se sök efter Micropos och välj prenumerera.