Artimplant AB

Artimplant återkallar sin odontologiprodukt Bone Scaffold från marknaden

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2006 16:59 CET

Västra Frölunda, 21 november, 2006

Artimplant återkallar sin odontologiprodukt Bone Scaffold med indikation att öka benvolym vid bendefekter i munnen. Bolaget har inhämtat data som visar att den beninväxt som krävs inte uppnås.

Produkten har implanterats hos färre än 20 patienter.

I linje med vad som kommunicerats i delårsrapporten för tredje kvartalet 2006 så utvecklar Artimplant en ny design som bättre förväntas möta de funktionella kraven. Klinisk utvärdering är planerad att genomföras under 2007.

Artimplant´s VD Hans Rosén säger;

”Bone Scaffold har använts av ett urval kliniker med syfte att öka benvolym främst i överkäken vid så kallat sinus lyft. Data från 6-månaders uppföljning visar att så kallad osteoid vävnad, som är den inledande fasen för benbildning integreras i Artelon®, men att mineraliserat ben inte bildas. Artimplant har därför valt att dra in produkten från marknaden. I samråd med kliniker tror vi oss ha identifierat problemet till för små porer i produkten. Vår plan är att vidareutveckla Bone Scaffold genom att ändra strukturen i materialet.”

För ytterligare information kontakta:

Hans Rosén, VD, tel +46 (0)31-746 56 00, +46 (0)708 58 34 70, hans.rosen@artimplant.com

www.artimplant.com

Om Artimplant
Artimplant är ett biomaterialföretag fokuserat på problemlösningar inom ortopedisk kirurgi, odontologi och rekonstruktiv kirurgi. Bolaget bedriver produktutveckling, tillverkning, samt marknadsföring av nedbrytbara implantat i syfte att återskapa ett aktivt liv. Artimplants egenutvecklade biomaterial Artelon® tillgodoser kliniska behov och öppnar nya marknader. Bolagets affärsmodell är att licensiera sina produkter och sin teknologi till globala partners. Bolaget har för närvarande sex licensavtal och ett distributionsavtal med tre globala partners. Artimplant är noterat på den Nordiska börsen i segmentet för små företag och i sektorn hälsovård.

Forward-looking statements
This press release contains forward-looking statements as defined in the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Readers are cautioned not to place undue reliance on these forward-looking statements. Actual results may differ materially from those indicated by these forward-looking statements as a result of risks and uncertainties impacting the Company's business including increased competition; the ability of the Company to expand its operations and to attract and retain qualified professionals; technological obsolescence; general economic conditions; and other risks detailed from time to time in the Company's filings.