AstrideE Music

Artisten Mahan Moin sjunger "The World Is Mine" för Musikhjälpen 2016 - Firar 25 år i Sverige!

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2016 18:53 CET

Artisten Mahan Moin tillsammans med låtskrivaren och producenten Daniel "Danne" Falck på skivbolaget AstridE Music kommer nu i november månad att starta igång ett stort insamlings-/välgörenhetsprojekt till förmån för Musikhjälpen 2016 där årets tema är; "Barn i krig har rätt att gå i skolan!".

Med ett omskrivet och ännu ej släppt pianoarrangemang av deras låt "The World Is Mine", unikt anpassad för årets tema, hoppas låtskrivarduon Mahan Moin och Danne Falck att den tvådagars miniturné som hon och AstridE Music´s övriga artister planerat in nu i november, skall kunna bidra mycket till årets Musikhjälpen.

Idén om att göra ett evenemang kring välgörenhet dök upp när årets tema för Musikhjälpen 2016 offentliggjordes via ett reportage i Tidningen HD (Helsingborgs Dagblad). Helsingborg är dessutom staden där Mahan har bott de senaste åren. Skivbolaget AstridE Music arrangerade för övrigt ett liknande projekt härom året, men då till förmån för Barncancerfonden och med en barnvisa, "Bokstavslåten 4.0" (skriven av Danne Falck och Nassim Al Fakir).

Passande även för temat och således unikt är att Mahan dessutom vill fira, att det i dagarna var exakt 25 år sedan hon och hennes familj flydde hit till Sverige från Iran, utklädd till pojke.

- Jag minns hur jag och min bror gömde oss några våningar ovanför en skola, berättar Mahan. Vi kunde titta ner på skolgården där barnen sprang omkring och lekte, hur vi båda drömde om hur fantastiskt det skulle vara att få gå i skolan igen.

-Vi kände det var viktigt att vi, via musiken, kunde få bidra med något som förhoppningsvis kan förändra och göra världen och livet till det bättre för barn i krigshärjade länder. Att sedan bolagets alla artister, befintliga och även nya samarbetspartners visat sitt enorma stöd för att genomföra detta för tillsammans, är betydligt mer än vad vi kunnat föreställa oss, berättar Danne.

Mahan Moin anordnar två konserter den 26 och 27 november där hon framför sina låtar ackompanjerad av Danne Falck och Jimmy Palm (producent och delägare av AstridE Music). De båda kommer även att musikaliskt bistå de övriga artisterna som bla Ellinor Nielsen, Fia Skärblom och Vilse (Hillevi Thuring).

Den första konserten är på Galleria Center Syd i Löddeköpinge där ljud/ljus/scen-och bildföretaget Zirapp Teknikproduktion från Staffanstorp blir en viktig kugge i välgörenhetsprojektet då de bistår med all teknik kring musiken. Stora samarbetspartners denna dag är Galleria Center Syd och Zirapp Teknikproduktion.

-Vi ville givetvis först lägga ut frågan och köra insamlingskonserterna i de städer i Skåne där både Mahan och jag har personlig anknytning till, fortsätter Danne. En spelning på en välkänd och populär galleria i Skåne och en annan mer centralt för allmänheten.

Gemensamt upplägg för de båda tillfällena är att låten "The World Is Mine" kommer att framföras live, men även övriga artister från skivbolaget kommer att framföra några av sin egna låtar i samma tema med röda tråd för årets Musikhjälpen tema 2016. Dagarna kommer att ledas av konferencieren och retorik-gurun Alexander Grabner-Jarlung från Presentationsteknik.com. Då temat handlar om barns rätt till utbildning, kommer "Bokstavslåten 4.0" att framföras i ett lättsamt och pedagogiskt syfte för alla besökande barn men dessutom teckenspråkstolkas av Önnestads Folkhögskolas kör. Digitala insamlingsbössor är redan aktiverade, en för varje ort men även fysiska bössor kommer att finnas tillgängliga.

Nästa insamlingstillfälle utgörs av 5 timmars nonstop-underhållning under skyltsöndagen den 27 november på Gustav Adolfs Torg i Helsingborg. I Kulturhotellets Culture Hub – en öppen och inglasad container likt Musikhjälpens ”glasbur”, medverkar även musikkollektivet S.T.I.C.S.som även uppträder denna dag. Stora samarbetspartners för dag två är Helsingborgshem och Helsingborgs stad.

De här två dagarna kommer att dokumenteras av film-/produktionsbolaget 16:9 (Sexton-Nio) från Malmö och live-streamas av företaget Nerds Of Sweden från Helsingborg

Låten "The World Is Mine" (Acoustic Piano Version) kommer att finnas tillgänglig på Spotify, Tidal, Apple Music mfl i nov månad!

FAKTA: Mahan Moin är ursprungligen från Iran men sedan 25 år tillbaka bosatt i Sverige och numera Stockholm; Senaste året har hon släppt följande singlar: "Love It Up"(2015) och "Azizami" (2015), "The World Is Mine" (2015) och "Elysium" (2016) varav de två sistnämnda på skivbolaget AstridE Music. Mahan deltog i Melodifestivalen 2014 med låten Aleo, och släpper nu i november "The World Is Mine" i en akustisk pianoversion till förmån för Musikhjälpen 2016.

FAKTA: Daniel "Danne" Falck är uppväxt i Lund, låtskrivare, producent, artist och manager. Tillsammans med producentkollegan Jimmy Palm driver de skiv-/och produktionsbolaget AstridE Music;

Daniel har tidigare skrivit och släppt låtar för-/ eller med olika artister. En bred repertoar inom olika musikgenrer såsom; "Hit And Run" (Frida), "The World Is Mine" (Mahan Moin), "When It Comes Down With The Rain" (Ellinor Nielsen), "Curious" (JosJ), "Bokstavslåten 4.0" (Helena Josefsson) men även nyligen debuterat med sin egen första singel "Bränner Broar" (Danne Falck ft. Mama Dash).

Följ Mahan Moin på sociala medier:

Facebook, Instagram, www.mahanmoin.com och www.astridemusic.com

För mer information eller frågor kring Mahan Moin´s spelningar, kontakta:

Daniel Falck, Låtskrivare, Producent och Manager - AstridE Music

E-post: daniel@astridemusic.com