Soliditet

Arton nya bolag till elitklubb

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 12:04 CEST

Arton nya bolag belönas med Soliditet Diamond Award eftersom de haft högsta kreditbetyg (AAA) i minst 20 år. Soliditets diamantklubben består nu av 95 företag - de absolut starkaste och uthålligaste av landets 300 000 aktiebolag.

Bland de nya diamantbolagen märks bland andra mätutrustningsbolaget SBN Instrument i Strängnäs, hissleveratören Kone AB i Stockholm och skruvtillverkaren Nominit i Värnamo.

”Det är väldigt roligt att med Diamond Award få uppmärksamma dessa superföretag runt om i landet. För att komma med i diamantklubben räcker det inte med att växa snabbt eller redovisa hög lönsamhet under enstaka år. Detta handlar om bolag som uppvisat topprestationer under två decennier. Man kan jämföra med triatlon eller andra uthållighetsprov inom idrotten”, säger Soliditets VD Krister Jörlén.

Soliditet är Nordens ledande kredit- och affärsinformationsföretag och deras kreditrating är baserad på mer än 2400 bedömningskriterier.

Bolagets diamantklubb inrättades i fjol och består efter de 18 nytillskotten av 95 företag. Sannolikheten att få och sedan behålla kreditbetyget AAA under 20 år är endast 1,35 procent.

Av de 18 nya diamantbolaget är fyra från Västa Götaland, tre från Skåne och två från Dalarna. En fullständig lista på bolaget som tilldelats Soliditet Diamond Award bifogas.

Kontaktperson:

Krister Jörlén, VD för Soliditet AB