Bibendum

Asahi välkomnas i Bibendums portfölj!

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2011 09:48 CEST

Bibendum fortsätter att utveckla och bredda sin ölportfölj och inleder nu ett samarbete med den Japanska ölprodcenten Asahi. Ett fantastiskt spännande varumärke som redan nått stor framgång internationellt, bland annat i Storbritannien där Asahi gjort enorm succé på kort tid. Vi ser en oerhörd potential i detta varumärke och ser fram emot att få bygga och skapa Asahis framgångssaga i Sverige.

Bibendum har startat med försäljningen mot restaurang från 1 juni 2011 och kommer även att ansvara för Systembolagsförsäljningen från och med januari 2012. "Vi ser fram emot en spännande resa tillsammans med detta världsvarumärke som vi tror har en enorm potential på den svenska marknaden. Asahi har en stark bar- och klubbprofil och dessutom ett otraditionellt och kreativt koncept som vi tror kommer att tilltala den svenska marknaden." säger Krister Ahnström, försäljningschef på Bibendum.

Asahi betyder soluppgång på japanska och är en symbol för tro, hopp och inspiration. Den första ölen bryggdes redan 1892 av Osaka Brewing Company. 1987 revolutionerade Asahi ölmarknaden i Japan med lanseringen av Asahi Super Dry. Med sin rena och krispiga smak blev den snabbt en succé på hemmamarknaden. Idag har Asahi en marknadsandel på 50% i Japan och rankas som världens nionde största ölvarumärke.