NCC AB

Asfaltsläggare på bussturné

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2011 10:12 CET

Förr forslade den rockmusiker. Nu har asfaltsläggarna tagit över den gamla bussen, som blivit en rullande bostad för sju personer. Både bekvämare och mer flexibelt än hotell och vandrarhem.

Göran Wallin rattar den gula bussen genom storskogar och förbi hagar med höstbetande kor. Det är långt till närmaste stadshotell och vandrarhem.

– Skulle vi in till Tranås och sova i natt skulle vi behöva åka fem långa mil genom mörkret, säger Göran och saktar in när vi ser asfaltsläggare och spridningsbilar lite längre fram på vägen. Och vi skulle missa hotellfrukosten eftersom vi måste köra ut så tidigt för att börja jobba igen.

Formellt kör han en husbil, men bakom honom finns ett komplett hotell med sju sovplatser, kök, toalett, dusch och ett stort vardagsrum med TV. Ett eget elverk fixar värmen. Dessutom vanliga bekväma skinnfåtöljer för alla sju inom tankbeläggningsgänget.
– Bussen är ett jättelyft för oss, konstaterar gotlänningen Göran, stannar och öppnar den bakre dörren.

Gruppen åker över större delen av södra och mellersta Sverige och är väl sammansvetsad, jobbar ofta långa, effektiva arbetsdagar. Tidigare hade gruppen med sig en manskapsvagn med fyra bäddar. Övriga kunde sova i spridarbilarna – eller på vandrarhem. Inte sällan sov gruppen på hotell, trots att jobben mest ligger på avlägsna platser långt från de provinsiella vägar som är deras projekt och arbetsplatser.

Från rock till asfalt

Klockan närmar sig tio på kvällen när mannarna börjar dra sig till den snart 20 år gamla inhyrda bussen som sett det mesta av svensk och utländsk rockelit på nära håll. Bussen har tidigare hyrts ut till rockshower. Men nu har Music on Tour blivit NCC on Tour. Där Robert Wells och hans gäng tidigare suttit kliver nu Henrik Lindby, Johan Backström, Anders Davidsson och Niklas Johnsson in, men först sedan de tagit av sig skorna innanför ytterdörren.

Artikeln fortsätter här

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. Omsättningen år 2010 var 49 Mdr SEK och antalet anställda cirka 17 000.