Ask försöker ducka debatten om datalagringen

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2010 09:51 CET

Både EU:s domstol och EU-kommissionen ser just nu över datalagringsdirektivet. Vänsterpartiets riksdagsledamot Jens Holm tycker därför att det vore mycket olyckligt om Sverige införde datalagringsdirektivet innan sista ordet är sagt om dess innehåll.

- Det handlar om en mycket omfattande lagändring som skulle tvinga operatörerna att bygga upp enroma databaser över hur vi alla mejlar, surfar, sms:ar eller ringer, säger Jens Holm. Särskilt pikant är att databaserna kommer kunna visa var varje mobiltelefon har befinnit sig vid en viss tidpunkt.

- Det här bryter antagligen mot Europakonventionen, som både Sverige och EU är tvunget att följa. Det är därför Irland dragit upp frågan i EU-domstolen.

- Beatrice Ask verkar däremot helt obekymrad om att direktivet kan bryta mot grundläggande mänskliga rättigheter om kommunikationshemlighet. Tvärtom verkar hon vilja ducka debatten så långt det går. Varför föreslår hon annars en lag precis nu, direkt efter valet och innan frågorna behandlas i EU-domstolen?

Ett av argumenten för att införa datalagringsdirektivet är att komma åt kriminalitet, ett argument som Jens Holm inte tycker håller:

- Det finns redan idag mycket omfattande möjligheter för att övervaka misstänkta brottslingar, allt ifrån telefonavlyssning till kameraövervakning. Problemet med datalagringsdirektivet är att man kommer att övervaka alla, oavsett misstanke om brott. Det är ett storebrorssamhälle som skrämmer mig, säger Jens Holm och fortsätter:

- Dessutom kommer det att kosta massor av pengar. Databaser för kanske upp emot en miljard svenska kronor måste byggas upp. Jag kan tänka mig tusen saker som känns mer angelägna att satsa våra gemensamma pengar på.

Jens Holm har mot bakgrund av ovanstående i en interpellation till justitieminister Beatrice Ask ställt frågan:

Avser justitieministern invänta med implementeringen av datalagringsdirektivet i ljuset av processen i EU-domstolen och EU-kommissionens översyn?

För frågor ring Jens Holm (V) 076–847 03 28

Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64

Läs interpellationen i sin helhet här: