Micronic Laser Systems AB

ASML säger upp licenser för optisk direktritning av halvledare

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2009 11:05 CEST

Täby, 16 april, 2009 - Micronic Laser Systems AB (OMX Nordic Exchange Stockholm, nordiska listan, Small Cap, Information Technology: MICR) och ASML Netherlands B.V. tecknade i december 2004 ett licensavtal där ASML fick rätten att exploatera marknaden för optisk direktritning inom halvledartillämpningar baserat på Micronics patent rörande SLM (Spatial Light Modulator) och datakanalsteknik.
ASML har sagt upp sina licensrättigheter.

För Micronic innebär detta att man återfår rätten att utnyttja ovan nämnda patent för egen räkning i full utsträckning. Micronic har fortsatt rättighet att utnyttja ASMLs utveckling av SLM-tekniken för fotomasktillämpningen. Micronic skall återbetala ett förskott på royalty uppgående till 13 MEUR. Förskottet är räntebärande och återbetalningen påverkar inte Micronics nettokassa samt får ingen påverkan på Micronics resultat.

Kontaktperson:
Sven Löfquist
sven.lofquist@micronic.se

Om Micronic Laser Systems AB
Micronic Laser Systems AB är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronic tillverkar även mätsystem för bildskärmsfotomasker. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer, i tillverkningen av halvledarkretsar samt för avancerad elektronisk kapsling.
Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan, USA, Korea och Taiwan. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se