hybris

ASOS lanserar ny nätbutik i Kina med hybris

Pressmeddelande   •   Jul 18, 2013 10:13 CEST

Stockholm, 18 juli 2013hybris, leverantör av världens snabbast växande handelsplattform och rankad “ledare” av de två viktigaste analytikerfirmorna, berättar idag att ASOS, Storbritanniens största nätbutik för mode och skönhet har valt hybris Commerce Suite för lanseringen av sin nya nätbutik i Kina. Mer än 65% av ASOS försäljning sker utanför Storbritannien.

Enligt China Internet Network Information Center[1] loggar 75 procent av kinas internetanvändare på via mobila terminaler och plattor. För att kunna erbjuda äkta omnikanalsupplevelse för dessa 420 miljoner potentiella kunder har nätbutiken en helt integrerat multimediaversion för mobiler direkt från början.

Globala nätdetaljhandlaren ASOS har 6.0 miljoner aktiva kunder[2]  och säljer över 60,000 mode-och skönhetsprodukter, egna och andras varumärken, via åtta nätbutiker på lokalspråk: Storbritannien, USA, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Australien och Ryssland. ASOS distribuerar till 241 länder och regioner från sitt över 100,000 kvadratemeter stora lager i Storbritannien.

Enligt en rapport från eMarketer som släpptes i februari 2013[3], förväntas ehandeln inom B2C-området växa med 18.3 procent till cirka 8,6 triljoner kronor ($1.298 triljoner USD) och Asien och Stillahavsområdet tar över positionen som världens största region för från nordamerika.

”Kina är den största drivkraften för tillväxt inom regionen och är därför en marknad där vi vill vara en stor aktör,” säger Pete Marsden CIO på ASOS. “Men det är också en speciell marknad med särskilda krav. För att kunna hantera dessa behövde vi en beprövad och robust omnikanalsplattform som kan hantera den nya ehandelsverksamheten, den snabba tillväxten och höga trafiken vi förväntar oss i och med att den kinesiska marknaden är så stor. Vi behövde också en plattform som gjorde att vi kunde samarbeta med lokala kinesisktalande implementeringspartners som är välbekanta med de kulturella, tekniska, juridiska, politiska och myndighetsrelaterade frågorna för att underlätta utvecklingsprocessen. hybris, med sin fullt lokaliserade Commerce Suite och etablerade ekosystem med partners i regionen, var det klart bästa alternativet när det gällde att möta dessa krav.”

”ASOS är en av dessa visionära detaljhandlare som verkligen kan se potentialen i den kinesiska marknaden,” kommenterar Burghardt Groeber, Vice President Asien på hybris. “De flesta stora amerikanska och europeiska detaljhandlare har öppnat fysiska butiker i Kina, men har insett att det går snabbare och är effektivare att nå det växande antalet konsumenter i mindre städer genom att öppna en nätbutik. Med den strategin kommer nya utmaningar för att möta lokala, kulturella och språkutmaningar.”

“Det finns många komplexiteter när det gäller att implementera ehandel i Kina, vissa helt unika för konsumenterna och många är okända för detaljhandlare utanför de lokala marknaderna,” fortsätter han. ”ASOS var beredda att ta helt nya grepp för att penetrera marknaden och det har varit ett nöje att arbeta med dem för att underlätta att det nya initiativet blir en succée.”

Om hybris

hybris hjälper företag på alla kontinenter att sälja mer varor, tjänster och digitalt innehåll via alla kontaktpunkter, kanaler och terminaler. Hybris levererar OmniCommerce™: det absolut senaste inom master datahantering och enhetliga köprocesser som ger företag en samlad bild av sina kunder, produkter och ordrar och som ger kunderna en enhetlig bild av företaget. hybris programvara för omnikanaler är byggd på en enda plattform, baserad på öppna standarder som är flexibla och kan hantera obegränsad innovation. De är effektiva och kan driva de allra bästa TCO och så skalbara och utbyggbara att detta är den sista kommersiella plattform ett företag någonsin kommer att behöva. Samma programvara finns tillgänglig för installation på plats, som on-demand eller som värdtjänst vilket ger organisationer av alla storlekar maximal flexibilitet. Över 500 företag har valt hybris, till exempel globala webbplatser inom B2B som W.W.Grainger, Rexel, General Electric, Thomson Reuters och 3M samt konsumentvarumärken som Toys“R”Us, Metro, Bridgestone, P&G, Levi's, Nikon, Galeries Lafayette, Migros, Nespresso och Lufthansa. hybris bedriver verksamhet i 15 länder runt om i världen. hybris är framtidens handel™. För ytterligare information gå till www.hybris.com

Om Asos

ASOS är en global nätbaserad detaljhandlare för mode-och skönhetsprodukter med över 60,000 produkter, egna och andras varumärken. Mode, skor, accessoarer, smycken och skönhetsprodukter säljs via nätbutiken asos.com till modemedvetna kvinnor och män i 20-årsåldern. Vi distribuerar gratis till 241 länder och regioner från vårt 100,000 kvadratmeter stora distributionscenter i Storbritannien.

Vi kombinerar våra egna varumärken med globala och lokala varumärken på våra åtta lokala webbplatser: Storbritannien, USA, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Australien och Ryssland och 65% av vår försäljning sker utanför Storbritannien.

ASOS.com attraherar 19.8 miljoner unika besökare per månad och har 11.5 miljoner registrerade användare och 6.02 miljoner aktiva användare. Vi kopplar samman våra kunder via många olika sociala mediekanaler; 2.3 prenumeranter på Facebook, 460k på Twitter och 1.5 miljoner på Google+.

För ytterligare information kontakta:

Helena Liden

JustPR

helena.liden@justpr.se

[1] http://www.engadget.com/2013/01/15/china-adds-51-million-internet-users-in-2012/

[2] 29 februari 2012: 4.3 million – Definieras som har handlat de senaste 12 månaderna

[3] http://www.emarketer.com/Article/Ecommerce-Sales-Topped-1-Trillion-First-Time-2012/1009649