Västerås Science Park AB

Aspholmen Fastigheter installerar Mellansveriges första snabbladdningsstation för elbilar

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2012 16:39 CEST

Elbilsmarknaden växer stadigt och tekniken för ”tankningen” utvecklas i ett högt tempo. De stora biltillverkarna jobbar också på en smartare elbilslösning där Nissan, Mitsubishi och Renault ligger långt framme i utvecklingen av smartare elbilar.

Först i Mellansverige Bakom snabbladdaren står företaget Park & Charge som jobbat med den här typen av produkter sedan 2009. Aspholmen Fastigheter är en förvaltare som alltid blickar framåt efter smarta lösningar för hyresgästerna. Den framåtandan gör nu att företaget är först ut i Mellansverige med att erbjuda hyresgästerna den här typen av snabbladdare.

– Vi kom i kontakt med Park & Charge och kände att de har en framtidsanpassad produkt. Om elbilen ska ha en chans måste fler företag hjälpa till och satsa. Kan vi vara en del i den utvecklingen och uppmuntra våra kunder att köra miljövänligt så tar vi chansen att göra det, säger Karl Ternemo, fastighetschef på Aspholmen Fastigheter.

Den första snabbladdaren i Kopparlunden Just nu planeras det och skissas för laddstationen. I ett första skede planerar Aspholmen för en station i Kopparlunden. En av samarbetspartnerna för denna station är Mälarenergi.
– Bygglovet har precis blivit klart så nu är det bara att köra på. Att ha laddstationen i Kopparlunden passar oss perfekt. Det här är teknik i framkant och det klär en science park fortsätter Karl Ternemo.

Ladda bilen snabbt som sjutton Om elbilen blir ett naturligt val så måste elbilsförarna få möjlighet att snabbt kunna ladda bilen, till exempel på jobbet, under en fikarast eller mellan olika besök. I vanliga fall tar en laddning omkring åtta timmar. Men inte om du laddar med en Chademo, som modellen heter.

– En laddning tar omkring 17- 25 minuter, och du använder en app i din smartphone eller en RFID-tag. Men självklart är laddningstiden individuell i förhållande till vilken typ av bil som ska laddas, vilken kapacitet batteriet har och så – men det går otroligt snabbt, avslutar Karl Ternemo.

Snabbladdaren invigs och tas i bruk den sista april.

Västerås Science Park är en av Sveriges största teknikparker vars huvudsyfte är att underlätta, stimulera och öka företagande i Västmanland. Besök vår verksamhet på http://www.vasterassciencepark.se