Aspiro AB (publ)

Aspiro levererar billing- och gateway för Mobile Bridges

Pressmeddelande   •   Jan 05, 2010 08:42 CET

Aspiro Mobile Solutions har tecknat ett avtal med den globala innehållsleverantören Mobile Bridges för att hantera billing- och gateway i Baltikum. Avtalet markerar Mobile Bridges ingång till Baltikum och gör Aspiro till föredragen partner på dessa marknader.

Mobile Bridges är en stor aktör inom sms-tjänster och mobil underhållning i mer än 15 länder i Europa, Nordamerika och Latinamerika. Det Holland-baserade företaget utvecklar interaktiva applikationer och erbjuder mobilt innehåll för förlag, TV-bolag och online-marknadsföringsföretag.

Avtalet innebär att Aspiro Mobile Solutions sköter billing- och gateway för alla deras sms- aktiviteter, och startar med Lettland, för att senare fortsätta med Estland och Litauen successivt.

– Det faktum att Aspiro som ledande aktör inom mobillösningar erbjuder anslutningar på flera marknader är en viktig faktor för oss. De ger oss en gemensam plattform för alla länder, vilket avsevärt förenklar processen för oss, säger Maarten Hoogland, VD för Mobile Bridges.

– Aspiro har redan en stark ställning på den baltiska gatewaymarknaden, vilket detta avtal intygar. Aspiro och Mobile Bridges kommer också att undersöka möjligheterna att utvidga vårt samarbete till flera länder, för att tillföra ytterligare mervärde till vårt partnerskap, säger Gunnar Sellæg, VD för Aspiro.

För mer information, vänligen kontakta:

Kristin Breivik Eldnes
IR- och informationschef
kristin.eldnes@aspiro.com

Tom Meier
Tf Chef för Mobile Solutions
tom.meier@aspiro.com

Om Aspiro
Aspiro är marknadsledare inom mobil underhållning i norra Europa. Med Aspiros tjänster kan användarna bland annat titta på TV, lyssna på musik och spela spel i mobiltelefonen. Aspiros dotterbolag Rubberduck har en världsledande lösning för mobil-TV. Aspiro är också en av Nordens ledande aktörer inom mobil marknadsföring och mobila lösningar. Tjänsterna levereras till företag som Telenor, TeliaSonera, Tele2, 3, NRK, BBC och Fox Movies. Bolaget grundades 1998 och är ett smallcapbolag noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Aspiro har cirka 140 medarbetare och omsatte 2008 426 MSEK. Huvudkontoret ligger i Sverige och lokala kontor finns i Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland, Litauen och USA.