Aspiro AB (publ)

Aspiro levererar billing- och gateway för Sanoma

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2009 09:28 CET

Aspiro Mobile Solutions har tecknat avtal med Europeiska mediagruppen Sanoma för att hantera billing- och gatewaytjänster i Finland. Avtalet är första steg i ett bredare samarbete mellan Aspiro och Sanoma inom mobillösningar och –tjänster.

Sanoma-gruppen omsatte 2008 3 030 miljoner Euro och har ca 20 000 anställda. Den växande Europeiska mediagruppen har aktiviteter i 20 länder och är marknadsledare i åtta. I Finland har gruppen en unik position med en ledande multimediaportfölj och fokuserar på internationell tillväxt inom magasiner, utbildningsmaterial, digitala affärer och pressdistribution.

Avtalet innebär att Aspiro Mobile Solutions hanterar billing- och gatewaytjänster för alla sms-aktiviteter inom marknadsföring, beställning och annan mobil business, till att börja med genom deras kortnummer 18577, och vidare med övriga kortnummer och business.

- Vi anser Aspiro som den ledande leverantören av Mobile Solutions och väljer dem för att de tillhandahåller ett brett spekter av möjligheter att förbättra vår mobila marknadsföring. Att arbeta med dem är flexibelt och snabbt, säger Heidi Ioannidou, Direct Marketing Director på Sanoma Magazines Finland.

- Avtalet stärker vår position som ledande gatewayleverantör i Norden ytterligare och vi är glada över att lägga en ledande mediagrupp som Sanoma till vår kundlista. Avtalet bidrar också till omsättningstillväxt för Mobile Solutions, säger Gunnar Sellæg, VD i Aspiro.

För mer information, vänligen kontakta:

Kristin Breivik Eldnes
IR- och informationschef
kristin.eldnes@aspiro.com

Erling Paulsen
Chef för Mobile Solutions
erling.paulsen@aspiro.com

Om Aspiro
Aspiro är marknadsledare inom mobil underhållning i norra Europa. Med Aspiros tjänster kan användarna bland annat titta på TV, lyssna på musik och spela spel i mobiltelefonen. Aspiros dotterbolag Rubberduck har en världsledande lösning för mobil-TV. Aspiro är också en av Nordens ledande aktörer inom mobil marknadsföring och mobila lösningar. Tjänsterna levereras till företag som Telenor, TeliaSonera, Tele2, 3, NRK, BBC och Fox Movies. Bolaget grundades 1998 och är ett smallcapbolag noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Aspiro har cirka 140 medarbetare och omsatte 2008 426 MSEK. Huvudkontoret ligger i Sverige och lokala kontor finns i Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland, Litauen och USA.