Aspiro AB (publ)

Aspiros lösning vald för ny norsk digital musiksatsning

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2008 13:39 CEST

Aspiro har ingått avtal med Norges största musikdistributör, Platekompaniet, om att vara teknologipartner i deras musiksatsning med operatören djuice. Den gemensamma satsningen gäller försäljning av digital musik, både till PC, Mac och mobil. Aspiro är sedan 2007 teknologipartner för Telenor och djuice kring deras musiksatsningar.

Den digitala musikbutiken ska vara tillgänglig både från mobiltelefonen och datorn och kommer också att vara öppen för kunder till andra operatörer än djuice/Telenor. Alla låtar och album kommer att levereras i MP3-format utan kopieringsskydd så att man kan lyssna på låtarna och flytta dem mellan exempelvis PC, Mac, iPod och mobiltelefon. Målet är att lansera en gemensam butik på webb och mobil under hösten 2008.

- Vi har väldigt goda erfarenheter från vårt samarbete med Aspiro. Med sin tekniska kompetens är Aspiro en hörnsten i satsningen som vi nu gör tillsammans med Platekompaniet, säger Klaus Martin Sørland, musikansvarig i Telenor.

- Vi är redan ledande på försäljning av musik till mobilen. Nu kommer vi också vara med och skapa en av de största norska webbutikerna för musik, säger Gunnar Sellæg, VD för Aspiro.

För mer information, vänligen kontakta:

Ann Charlotte Svensson
Informations- och IR-chef
e-mail: anncharlotte.svensson@aspiro.com

Gunnar Sellæg
e-mail: gunnar.selleg@aspiro.com

Om Aspiro
Aspiro skapar och tillhandahåller mobil underhållning, företagslösningar och söktjänster och är marknadsledare i norra Europa. Med Aspiros tjänster kan användarna bland annat titta på TV, lyssna på musik och spela spel i mobiltelefonen. Försäljningen sker genom partnerskap med exempelvis mobiloperatörer samt under varumärken som Inpoc, Boomi och Cellus. Aspiro grundades 1998 och är ett smallcapbolag noterat på Nasdaq OMX Börsen i Stockholm. Aspiro har cirka 150 medarbetare och omsatte 2007 405 MSEK. Huvudkontoret ligger i Sverige.