Åmåls Fotofest

Assur och Östling till Fotofesten

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2011 16:16 CET

Dokumentärfotografen Jens Assur kommer ställa ut på Åmåls Fotofest, 1 - 7 maj 2011. Hans senaste stora projekt, "Hunger", skildrar konsumtionssamhället i bilder från hela världen och har resulterat i hela 5 fotoböcker. Assur har ett förflutet som pressfotograf på Expressen och har fått utmärkelserna "Årets pressfotograf" och "Årets nyhetsbild".

Under arrangemanget kommer man också få njuta av den internationellt kända naturfotografen Brutus Östlings bilder. Han inriktar sig främst på att fota fåglar och med i ryggsäcken har han flertalet lovordade fotoböcker, varav en har vunnit Augustpriset för bästa fackbok. Genom åren har han dessutom utnämnts till "Årets Naturfotograf" och "Nordisk Naturfotograf".

- Det är en hög nivå på fotograferna i år, säger Maria Olsen, ansvarig för Åmåls Fotofests arrangörsgrupp. Fotofesten är ett spännande arrangemang, professionella fotografer och amatörer möts under avslappnade former och får möjligheten att ställa ut sida vid sida.

De andra fotograferna som är klara för att ställa ut är: Stellan Karlsson, Växjö, Lena Pesula, Uppsala, Lotta Sandberg, Karlstad, Anna Ulmestrand, Göteborg, Mats Alfredsson, Borås, Fredrik Boo, Helsingborg, Johan Ahlbom, Borås och Ingvar Eliasson, Vänersborg. Dessutom kommer New York- fotografen Olof Wahlund som varit med under de tidigare upplagorna av fotofesten tillbaka. Flera lokala fotografer kommer också få möjlighet att visa sina alster.

För fjärde året i rad fylls Åmål under en vecka av fotoutställningar på flera platser i staden och andra aktiviteter på temat foto. På programmet i år står bland annat föreläsningar, fotomaraton och världspremiär för tävlingskonceptet "SWAT-foto". Deltagarna i tävlingen måste prestera bra bilder under tidspress på platser som är hemliga i förväg. Tidigare fotografer som medverkat på Fotofesten är bland annat Aftonbladets Magnus Wennman och den prisbelönta fotografen Andreas Stridsberg.

Åmåls Fotofest arrangeras av Åmåls Kommun, Studieförbundet Vuxenskolan, Åmåls Fotoklubb, Kulturföreningen Vidundret och ett antal fotografer med lokal anknytning.

Bildmaterial finns på

Pressinfo