Superbrands

Astrid Lindgren och Facebook är utsedda till Superbrands!

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2009 13:17 CEST

Tillsammans med SIFO Research International har Superbrands Sverige genomfört en studie där man har kartlagt Sveriges 300 starkaste B2C varumärken. Bland de starkaste varumärkena syns bland annat klassiska svenska stoltheter som Astrid Lindgren, ABBA, Pripps Blå, IKEA, Dumle och BRIO tillsammans med de nya varumärkena Facebook och YouTube, som växt något enormt under de senaste åren.

Superbrands är en oberoende auktoritet med inriktning på varumärkesarbete. I dag finns Superbrands i 82 länder och täcker in de viktigaste marknaderna i världen. Varje år genomförs en studie där de starkaste varumärkena identifieras, vartannat år B2B och vartannat år B2C. Studien omfattar företagens varumärkesarbete och hur väl de lyckats bygga, vårda och förädla dessa i det land där studien genomförts.

Det är intressant att varumärken kan ha så pass vitt spridda användningsområden men ändå inneha samma genomslagskraft på den svenska marknaden.

– Ett varumärke kan växa sig starkt på väldigt skilda recept, Astrid Lindgren framkallar nostalgi medan Facebook skapar ett levnadssätt och det intressanta är att de påverkar våra liv lika mycket, säger Caroline Griolet, Operations Manager på Superbrands Sverige.

Studiemodell:

Metoden för att få fram de starkaste varumärkena består av tre steg.

Steg 1. I det första steget genomför SIFO Research International en kvantitativ studie där Sveriges 400 starkaste konsumentvarumärken identifieras. Studien innebär att SIFO Research International låter sin konsumentpanel bedöma de 2 300 varumärken som Superbrands nominerat.

Steg 2. Superbrands Brand Council utför sedan en kvalitativ bedömning genom nio kriterier av dessa 400 konsumentvarumärken. De 300 högst rankade erhåller Superbrandstatus.

Steg 3. I det tredje och sista steget genomför SIFO Research International en djupare kvantitativ varumärkesundersökning som leder fram till en ranking av årets 100 starkaste Superbrands och de olika resultaten visas i diagram.

Genom att studien görs i så många länder är det ett viktigt riktmärke för internationella varumärken att värdera hur väl man lyckats på respektive marknad och även för lokala varumärken att jämföra sig med internationella. De varumärken som uppnår Superbrandstatus äger rätten att titulera sig Superbrand på den marknaden och under den perioden som statusen avser.

Superbrandsgalan:

Superbrandsgalan är en mötesplats för Sveriges varumärkeselit. Ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter och nätverka med branschkollegor och press. Superbrandsgalan kommer att hållas den 24 september 2009. Vid galan avslöjas hela Superbrands topp 100-lista samt vilket varumärke som rankats som Sveriges i särklass starkaste varumärke. Under galakvällen sker också den officiella lanseringen av årsboken Superbrands B2C Sweden 2009. Årets bok kommer att vara på engelska.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Caroline Griolet, Operations Manager
Direkt: +46 (0) 8 518 00 582
Mobil: +46 (0) 708 875 882
Email: caroline.griolet@superbrands.com

Louisa Skyldeman, Pr Manager
Direkt: +46 (0) 8 518 00 580
Mobil: +46 (0) 708 875 880
Email: louisa.skyldeman@superbrands.com

Superbrands Brand Council B2C Sverige 2009
Anna Haupt, Brand Manager (SVT), Tony Leidenkrantz, Management Consultant, (IHM Business School), Martina Borgman, Brand Manager (OLW), Jannike Forslund, Customer and Retail Marketing Manager (Nokia), Niklas Linden Product Marketing Manager (Xbox), Per Sandin, Head of Nordic Special Marketing (Nordisk Film), Kim Alltorp, Product Marketing Manager (Google Nordic), Linda Persson, Consumer Marketing Manager (Levi´s).

Om SIFO Research International
SIFO Research International är Sveriges ledande marknadsundersökningsföretag. Deras huvudsakliga verksamhet består av att genomföra undersökningar kring konsumenter, kunder, varumärken, kommunikation och innovation. De arbetar även med opinionsundersökningar, mediefrågor, samt med att utveckla organisationer, medarbetare och ledare.

SIFO Research International ingår i den globala företaget Research International group med egna kontor i över 50 länder och verksamhet i fler än 100 länder. Research International Group ingår i kommunikationskoncernen WPP.

Om Superbrands
Superbrands är en internationell och oberoende auktoritet inom varumärkesbyggande och marknadsföring, som i sina årliga publikationer beskriver historien om varumärken och företagen bakom dem.

Sedan 14 år ägnar sig organisationen Superbrands åt att premiera framgångsrika varumärken och att bidra till deras varumärkesprofilering. Dessutom fungerar Superbrands som ett nätverk, där de deltagande företagen kan dra nytta av varandras erfarenheter.

Superbrands har växt till ett globalt nätverk och finns i dag i 82 länder, på fem kontinenter i världen – vilket gör Superbrands till ett verkligt globalt varumärke.

Superbrands arbete sker i två olika delar:

Steg 1. Studie: en oberoende studie, utförd av SIFO Research International och Brand Council (bestående av oberoende varumärkesexperter).

Steg 2. Paketering av studier, Superbrandssigill, Superbrandsgalan, Superbrandsboken och övrigt arbete.

Mer information finner du på hemsidan: www.superbrands.com/sweden