Universal Music Sweden

Astrid Lindgrens musik på Spotify!

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 09:31 CEST

Tjolahopp – Här kommer Pippi Långstrump! Och Sjörövar-Fabbe, Malins lilla Skrållan, Världens bästa Karlsson och alla de andra älskade Astrid Lindgren-sångerna.

Från och med den 5 juni 2013 finns originalmusiken från SF:s Astrid Lindgren-filmer på Spotify för Norden. Därmed är en av de stora svenska barnmusikskatterna för första gången tillgänglig i digitalt format.

Man kan antingen söka efter delar av materialet eller ta del av hela samlingen via en ny Astrid Lindgren-applikation i Spotify. Se hela samlingen här: spoti.fi/astridlindgren

Publiceringen av inspelningarna har blivit möjlig tack vare ett samarbete mellan Saltkråkan AB, Svensk Filmindustri, Universal Music och Spotify.

”Vi på SF är väldigt glada över det här samarbetet med Universal Music. Musiken ur Astrid Lindgrens filmer är minst sagt en kulturskatt att värna om och på ett nytt och spännande sätt göra tillgänglig för både gamla och nya generationer”, säger Stefan Klockby, Informationschef på Svensk Filmindustri.

Det handlar om sånger, repliker och berättelser ur 19 klassiska filmer – om Saltkråkan, Pippi Långstrump, Emil i Lönneberga, Karlsson på taket, Bröderna Lejonhjärta, Madicken, Ronja Rövardotter, Bullerbyn, Rasmus på luffen, Lotta på Bråkmakargatan och Kalle Blomkvist.

Här finns förstås åtskilliga pärlor av Georg Riedel, som Idas sommarvisa och Fattig bonddräng ur Emil i Lönneberga, liksom Jan Johanssons Pippi Långstrump-låt. Men även Björn Isfälts suggestiva melodier från Ronja Rövardotter, Bengt Hallbergs ”Pilutta-visa” ur Madicken och Gösta Linderholms ”Luffarvisa” ur Rasmus på luffen.

Totalt är det 193 spår med en sammanlagd speltid på över 14 timmar som nu släpps digitalt. Dessutom kommer tre Emil-berättelser som lästs in av Astrid Lindgren att göras tillgängliga samtidigt.

”Vi på Saltkråkan tycker att det här samarbetet är jätteroligt och det ligger helt rätt i tiden att detta material skall finnas på Spotify” säger Nils Nyman, VD på Saltkråkan AB, och fortsätter: ”Vi hoppas också att kunna tillgängliggöra motsvarande material på andra språk och marknader”

Senare i år kommer Spotify-användarna även att kunna höra Astrid Lindgrens egna inläsningar av sina böcker.

Alla nya omslag (plus ett par originalomslag från vinyl) finns här:

Missa inte att med Spotify Play Button kan man enkelt bädda in en spellista, en låt eller ett album på webben. Besökare kan då lyssna på musiken direkt. Här finns en steg för steg guide, kontakta press-se@spotify.com vid frågor.