Astrid Lindgrens Näs

Astrid Lindgrens Näs och Saltkråkans skrivarstipendium 2012 tilldelas: Ingrid Jönsson, Brösarp

Pressmeddelande   •   Mar 28, 2012 10:59 CEST

Ingrid Jönsson är en av de cirka trettio studenter som genomgått Linnéuniversitetets kurs ”Att skriva barnlitteratur”, som varit förlagd till Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby under hösten 2011.

Saltkråkan AB – som förvaltar Astrid Lindgrens rättigheter - tilldelar årligen en av studenterna ett stipendium som medger en veckas vistelse på Astrid Lindgrens Näs, där studenten efter avslutad kurs ska få möjlighet att sitta och skriva i lugn och ro i inspirerande miljö alldeles intill Astrid Lindgrens barndomshem.  Stipendiet täcker studentens kostnad upp till 7 000 kronor.

Ingrid Jönssons berättelse ”Drömfångaren” har enligt stipendiejuryn många goda ingredienser, inte minst humoristiska. Berättelsen har också en stor utvecklingspotential. Texten präglas av ett gott språk och riktar sig till barn i mellanåldern.

- Det var en utmaning att välja en stipendiat. Flera bidrag höll hög klass, säger Solveig Olsson-Hultgren, författare och föreläsare och en av jurymedlemmarna. Stipendiejuryn har också bestått av Maria Tunek, bibliotekarie vid kunskapscentret på Astrid Lindgrens Näs, och Kjell Åke Hansson, vd på samma institution.

Våren 2012 pågår en fortsättningskurs i kreativt skrivande vid Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby, ”Att skriva barnlitteratur II”, också den i Linnéuniversitetets regi.

För mer information kontakta gärna:

Charlotta Lindkvist

Marknadsförare

Astrid Lindgrens Näs

Tfn 0492-769587

charlotta.lindkvist@vimmerby.se

www.astridlindgrensnas.se

Astrid Lindgrens Näs är ett nytt kulturcentrum och besöksmål i Vimmerby - mitt i den miljö som Astrid Lindgren växte upp i. Här kan du gå en guidad tur i Astrids barndomshem och besöka Paviljongen med utställningen ”Hela världens Astrid Lindgren” om Astrids liv och författarskap. Läs mer på vår webbsida

Öppettider Astrid Lindgrens Näs 1 jan-13 maj 2012: ons- sön kl 11.00-15.00.