Folkets Hus och Parker

Astrid Lindgrens sånger till Grängesberg och Falun

Pressmeddelande   •   Jul 20, 2009 12:35 CEST

Turnépremiären av familjemusikalen Hujeda mej va' många sånger fick Arvika-Parken att koka. Nu har turen kommit till Dalarna, där Linus Wahlgren, Benjamin Wahlgren, Sara Edwardsson och Kim Sulucki underhåller i både Grängesberg och Falun Folkets Park. Turnén sker i samarbete mellan Folkets Hus och Parker samt Riksteatern.

Astrid Lindgrens älskade sånger är den röda tråden i Linus Wahlgrens regidebut, Hujedamej va' många sånger. I föreställningen framförs visorna från Pippi, Emil, Madicken, Karlsson på taket, Ronja samt Rasmus på luffen på ett sätt som du aldrig har hört dem tidigare.

Gammalt och välkänt med mycket igenkänning i ny, grym tappning - en föreställning för hela familjen. Hujeda mej va' många sånger är en musikalisk och svängig show med mycket sång, dans och humor.

Regi: Linus Wahlgren

På scenen:
Sara Edwardsson, Kim Sulocki, Linus Wahlgren, Benjamin Wahlgren, Frida Sandén, Bianca Wahlgren, Josefine Götestam och Mimmi Sandén.

Turnéplan:
Juli
16 Arvika, Arvika Folkets Park
17 Trollhättan, Trollhättan Folkets Park
18 Mariestad, Mariestad-Karlsholme Folkets Park
19 Eskilstuna, Parken Zoo, Teatern
21 Falun, Lilltorpet, Falun Folkets Park
22 Grängesberg, Grängesbergs Folkpark
25 Värnamo, Folkets Park, Scenen
26 Malmö Folkets Park
30 Helsingborg, Sundspärlan

Augusti
1 Sävsjö, Sävsjöfestivalen
13 Göteborg, Göteborgs Kulturkalas
15 Lidköping, Stadsparken
21 Sandviken, Folkets Hus, Teatern
22 Hofors, Folkets Park

Pressbilder: www.fhp.nu/pressbilder

För mer information kontakta:
Mathias Bohman, kommunikationschef
Folkets Hus och Parker
mathias.bohman@fhp.nu

Om Folkets Hus och Parker
Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 50 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang.

Om Riksteatern
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 230 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. Riksteaterns vision är att skapa mentala krockar på många språk för att sätta tanken och känslan i rörelse samt bidra till att varje medborgare deltar, har inflytande och känner delaktighet i samhället. Riksteaterns vision är också att vara föregångare i att utöva och utveckla nya former för deltagande, delaktighet och inflytande, för att skapa morgondagens demokrati. I genomsnitt spelar Riksteatern cirka 10 föreställningar på olika scener i Sverige varje dag under säsong. 465 personer anställs av Riksteatern per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 av Riksteaterns medarbetare på hotell. Sedan 2006 finns det fem turkiska riksteaterföreningar som arrangerar föreställningar för turkisktalande publik. Riksteatern har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med sju teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Riksteaterns Tyst Teater som spelar teater för döva och hörande barn, unga och vuxna har funnits på Riksteatern sedan 1977. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. 21 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Riksteaterns statliga anslag uppgår 2008 till 248 MKR. Birgitta Englin är vd för Riksteatern.