Atea Sverige AB

Atea bäst i Europa

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2006 09:08 CET

(Sverige) Atea utsågs under VMWorld i Los Angeles till virtualiseringsföretaget VMwares bästa partner i Europa under 2006. - Priset visar att vår medvetna satsning på virtualisering ger eko, inte bara nationellt utan även internationellt, säger Lars Pettersson, VD för Atea.

VMWorld 2006 är ett årligen återkommande evenemang där VMware bland annat uppmärksammar sina mest framgångsrika partners i Asien, Nordamerika och Europa. Atea utsågs i år till VMware Maket Maker EMEA 2006, en utmärkelse för bästa Europa-partner.

- Jätteroligt! Vi vann utmärkelsen i stenhård konkurrens med alla stora partners i Europa, säger Björn Anzén, Solution Area Manager på Atea, som tog emot priset i Los Angeles.

VMwares motivering till Ateas utmärkelse lyder:

"Atea Sverige har visat VMware och våra gemensamma kunder hur geografisk spridning, storlek och teknisk know-how har ökat deras affär år efter år. Atea är med god marginal den största VIP-partner vi har i Sverige. Med en andel på över 30 % på den lokala marknaden kombinerar de en geografiskt utbredd organisation med lokal närvaro och stora resurser. Detta sammantaget gör Atea till en målinriktad marknadsledare som står för hög kvalitet, spetskompetens och lösningar i framkant."

Virtualisering är ett snabbt växande område. Tekniken bygger på att man skapar ett lager i IT-infrastrukturen som efterliknar den fysiska hårdvaran. Genom virtualisering uppnås fördelar som lägre hårdvarukostnader, sänkt elförbrukning och möjlighet att skapa en ny server på bara ett par minuter.

- För några år sedan var det oftast mindre företag som satsade på virtualisering, i dag har vi kommuner, landsting och multinationella storföretag som kunder, säger Björn Anzén. Atea har nu ett 30-tal certifierade konsulter inom virtualisering och det är flest i Sverige. Området växer snabbt och allt talar för att den höga tillväxttakten fortsätter. Teknikens fördelar är uppenbara. Alla tjänar på en enklare och mer kostnadseffektiv IT-infrastruktur.

För mer information, kontakta:
Lars Pettersson, VD Atea, +46 (0) 8-477 47 10, lars.pettersson@atea.com
Björn Anzén, Solution Area Manager Atea, +46 (0)709-19 71 25, bjorn.anzen@atea.com
Fredrik Eriksson, marknadschef VMware Norden, +46 (0) 70-184 99 84, f.eriksson@vmware.com

Atea, Ementor och Topnordic är tillsammans Sveriges ledande obundna leverantör av IT-infrastruktur. Vi fortsätter göra IT-vardagen enklare för våra kunder och samlar från 1 januari 2007 verksamheterna under namnet Atea. Atea har 1000 medarbetare på 25 orter från Malmö i söder till Luleå i norr och en omsättning på 5300 MSEK.

VMware är det ledande programvaruföretaget för virtuell infrastruktur. Många av världens största företag använder VMwares lösningar för att förenkla sin IT-funktion, säkerställa att de utnyttjar sina IT-investeringar till fullo samt för att snabbare kunna reagera och svara på sina kunders behov. VMwares huvudkontor finns i Palo Alto, Kalifornien, och företaget har lokala kontor i hela världen. För mer information vänligen besök www.vmware.com