Atea Sverige AB

Atea effektiviserar kommunikationen hos Max

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2006 10:53 CEST

Den helsvenska utmanaren, Max Hamburgerrestauranger, fortsätter sin expansion över landet, under 2006 ökar antalet restauranger från 40 till 50. I syfte att förbättra både servicegrad och produktivitet investerar man i en helt IP-baserad lösning för telefoni och videokonferenser. Atea ansvarar för projektet, från utredning till implementering.

– Affären visar att vårt breda kunnande inom IT-infrastruktur, vår spetskompetens inom IP-telefoni och vårt rikstäckande kontorsnät är en stark kombination som attraherar utvecklingsorienterade företag som Max, säger Lars Pettersson, VD för Atea.

– Genom att byta till IP-telefoni sänker vi våra kostnader och får helt nya möjligheter att kommunicera effektivt, både internt och externt. Vi räknar med att öka produktiviteten och att kunna ge ännu bättre service till våra kunder och samarbetspartners, säger Lars Olsson, vice VD och administrativ chef på Max Hamburgerrestauranger.

Arbetet inleddes med en utredning av behov och förutsättningar. Det befintliga IP-förbindelserna mellan företagets olika enheter uppgraderades och nätet säkerställdes att klara övergången till helt IP-baserad telefoni. Kommunikationslösningen är byggd på Ciscos plattform Cisco CallManager, hänvisningssystemet NetWise och IP-telefoner från Cisco. För videokonferenser används Cisco Unified MeetingPlace Express. Erforderlig bandbredd levereras av Song.

– Att projektera och bygga en systemlösning för IP-telefoni involverar många olika kompetenser och kräver goda kontakter med leverantörerna. Den lösning vi valt till Max ligger i flera avseenden i framkant av teknikutvecklingen och vår nära relation till Cisco har varit en förtutsättning för genomförandet, säger Stefan Karlsson, som är projektansvarig systemkonsult hos Atea.

För mer information, kontakta:

Lars Pettersson, VD Atea Sverige, 08-477 47 10, lars.pettersson@atea.com
Lars Olsson, vice VD Max Hambugerrestauranger, 0920-23 53 89, lars.olsson@max.se

Atea är Nordens ledande obundna leverantör av IT-infrastruktur. Med ett heltäckande utbud inom produktförsörjning, infrastrukturlösningar och drift gör vi IT-vardagen enklare för våra kunder. Genom lokal närvaro, branschledande logistik, dokumenterad kompetens och förfinad metodik för kostnadsanalys ökar vi nyttan med IT och sänker kostnaderna. Atea har cirka 1 400 medarbetare i hela Norden och omsätter drygt 7 700 MSEK. Läs mer på www.atea.se.

Max Hamburgerrestauranger AB är nybliven tvåa på den svenska hamburgermarknaden och expanderar kraftigt i hela landet. Företaget har cirka 40 restauranger över hela Sverige och växer med ytterligare 10-12 restauranger under 2006. Läs mer på www.max.se