Atea Sverige AB

Atea får ramavtal med Statskontoret – fortsatt stor framgång i offentliga sektorn

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2004 16:29 CEST

Atea är en av vinnarna i Statskontorets upphandling av volymlicensierade programvaror och tillhörande konsulttjänster. Tilldelningsbeslutet offentliggjordes 2004-10-19 och avtalen förväntas bli undertecknade i slutet av oktober.

Efter utvärdering rekommenderade en enig utvärderingsgrupp vilka leverantörer som skulle få teckna ramavtal. Det blev åtta inom proprietära programvaror och sex inom öppna. Två leverantörer, Atea och WM-data, fick ramavtal inom båda områdena. Atea fick högst poäng inom det ena upphandlingsområdet och näst högst inom det andra området. På tjänstesidan samarbetar Atea med bl.a. WM-data, Curalia och ett antal utbildningsföretag.

- Genom det nya ramavtalet förstärker vi vår position genom att som enda traditionell ramavtalsleverantör av volymlicensierade programprodukter få ramavtal inom båda områdena, säger Joachim Hagström, licensexpert och ansvarig för Atea License Management, Atea Sverige. Han fortsätter:

- Atea har under de senaste avtalsperioderna varit den leverantör som omsatt mest på Statskontorets ramavtal för programvaror och tjänster. Dessutom har Atea tecknat avtal med 52 procent av Sveriges kommuner genom Kommuntus-upphandlingen av Microsoft Select och Enterprise Agreement.

Atea är Nordens största återförsäljare av Microsofts produkter och har arbetat med License Management sedan 1996.

Atea är Nordens ledande företag för försäljning, distribution och integration av IT-produkter och IT-infrastruktur. Genom Atea Value Chain erbjuder Atea ett helhetskoncept för IT-produktförsörjning. Affärsidén är att förenkla och effektivisera kundernas hantering av IT-produkter genom hela livscykeln.

Atea har cirka 850 medarbetare i hela Norden. Koncernchef är Thomas Keifer. Omsättningen 2003 uppgick till 4 917 MSEK. I juni 2004 förvärvade Atea Novosys och WM-data X-Way i Finland, med en sammanlagd omsättning 2003 på cirka 1 200 MSEK. Atea ägs av det internationella investmentbolaget 3i, WM-data, samt Ateas ledning.

www.atea.se
(där finns också foton på kontaktpersoner, se Pressrum)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Joachim Hagström, Försäljningschef Licens, Atea Sverige
E-post: joachim.hagstrom@atea.com