Atea Sverige AB

Atea och Danware lanserar ny mobil lösning

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2006 08:58 CET

(Sverige) Atea har tillsammans med det danska IT-företaget Danware utvecklat en lösning som gör det möjligt att ge fjärrsupport mot Windows CE via mobilnätet.
- En nyhet som förstärker vårt erbjudande inom det snabbt växande området mobilitet, säger Lars Pettersson, VD för Atea.

- Intresset för den här typen av lösningar är stort och vi siktar på att rulla ut ett antal tjänster under hösten, säger Johan Olsson, projektledare på Atea.

Lösningen bygger på Danwares programvara NetOp Mobile, som har utvecklats i syfte att ge support till mobiler och handenheter på distans. Målgruppen är företag och verksamheter som arbetar mycket ute på fältet, till exempel montörer, tekniker och säljare.

- Nu slipper användarna ute på fältet skicka in sina mobila enheter på service eller åka in till helpdesk för support. Det sparar både tid och pengar, säger Johan Olsson, och fortsätter:

- NetOp Mobile har en stabil kommunikation i mobilnätet. Andra lösningar med fjärrstyrning som vi testat har haft problem med nedkopplingar och långsam överföring och det är inte hållbart i en produktionsmiljö.

Atea och Danware har haft ett nära samarbete under utvecklingsarbetet med NetOp Mobile. Atea har gjort en del kompletteringar för att anpassa lösningen till respektive kund.

- Att låta Atea vara med i utvecklingsfasen och därmed ställa krav i framtagandet av NetOp Mobile var en självklarhet för oss, säger Marcus Eklund, Nordenansvarig på Danware.

För mer information, kontakta:
Lars Pettersson, VD Atea, +46 (0) 8-477 47 10, lars.pettersson@atea.com
Johan Olsson, projektledare Atea, +46 (0) 46-16 33 00, johan.olsson@atea.com
Marcus Eklund, Nordenansvarig Danware, +46 (0) 045 26 31 25 31, me@danware.com

Atea, Ementor och Topnordic är tillsammans Sveriges ledande obundna leverantör av IT-infrastruktur. Vi fortsätter göra IT-vardagen enklare för våra kunder och samlar från 1 januari 2007 verksamheterna under namnet Atea. Atea har 1000 medarbetare på 25 orter från Malmö i söder till Luleå i norr och en omsättning på 5300 MSEK.

Danware A/S utvecklar och marknadsför programvarorna NetOp som säljs i över 80 länder världen över. Danware är baserat i Birkeröd i Danmark och omsatte under 2005 ca 15,5 miljoner dollar. Danware är noterat på den Köpenhamnsbörsen och är en del av Small Cap+-index. För mer information om företaget, se: www.danware.com

______________________________________________________________

This press release was brought to you by Atea

To unsubscribe, please email: presse@ementor.no