Atea Sverige AB

Atea och Intel levererar skoldatorer till lågstadieelever i Ale kommun

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 09:45 CET

(Sverige) Idag får 1000 barn i åldrarna sex till nio år i Ale kommun varsin egen dator att använda i skolundervisningen. Ale är den första kommunen i Norden som genomför en satsning på egna skoldatorer för elever i denna åldersgrupp. Detta efter en pilotstudie i kommunen som visade att det är i denna åldersgrupp som de pedagogiska vinsterna är som störst. Projektet genomförs i samarbete med it-leverantören Atea och tillverkaren Intel.

I Sverige är det vanligt att såväl privata som kommunala skolor erbjuder datorer till elever på högstadie- och gymnasienivå. Ale kommun är dock den första kommunen i Norden som genomför en satsning på egna skoldatorer redan för elever i åldrarna sex till nio år. Detta är en del i en bred pedagogisk satsning och genomförs efter en pilotstudie som visat att de pedagogiska vinsterna med att använda datorer i undervisningen är som störst i just denna åldersgrupp. En viktig aspekt av projektet är att Ale satsar på en helhetslösning med utbildning, program och datorer som heter classmate PC och är specialbyggda för just unga skolelever och som skiljer sig mycket från vanliga datorer.

– Vår pilotstudie visade att läs- och skrivkunskaperna ökade och att elever med koncentrationssvårigheter fick lättare att lära sig med hjälp av datorer i undervisningen. Samtidigt ökade lugnet i klassrummet och samarbetet mellan eleverna blev bättre, säger Peter Madsen, chef för grundskolan på barn- och ungdomsförvaltningen i Ale kommun.

Atea har levererat it till ett stort antal skolor i Sverige och Norden. I detta projekt har Atea bistått Ale kommun med datorer och utbildningsinsatser som bygger på erfarenheter från andra skoldatorprojekt. Utbildningen hjälper lärarna att använda it som en naturlig del i undervisningen och rusta eleverna för framtiden.

– Det är roligt att samarbeta med en kommun som ligger i framkant och vara med och skapa en skola där it är en naturlig del i undervisningen även för de yngre eleverna. Ale är en förebild för svenska kommuner och jag tror att de kommer att inspirera flera andra kommuner att genomföra skoldatorprojekt för den här målgruppen, säger Lars Pettersson, vd på Atea i Sverige.

Datorerna är utvecklade av Intel och är en del i deras helhetslösning classmate PC som också består av pedagogiska program. Datorerna skiljer sig från vanliga bärbara datorer på flera sätt och är skapade från grunden för unga skolelever. De tål både vattenspill och att tappas från skolbänken samt har tryckkänsliga skärmar på vilka eleverna kan rita och skriva för hand. De är dessutom utrustade med funktioner som låter läraren styra alla klassens datorer.

– Utvärderingar från många av de 50 länder i hela världen där classmate PC används visar att eleverna lär sig mer och snabbare med det här konceptet, eftersom det ger eleverna frihet att lära sig på ett inspirerande sätt och samtidigt ger läraren kontroll över klassrummet, säger Carl-Daniel Norenberg, ansvarig för offentlig sektor och utbildning i Norden på Intel.

Ale kommuns satsning kostar 3,4 miljoner och innefattar datorer, utbildning, kringutrustning och projektanställningar.

För mer information, kontakta:
Lars Pettersson, vd Atea Sverige AB, 08-477 47 10, lars.pettersson@atea.se
Camilla Törnblom, PR-ansvarig för Intel Norden, 076-888 1729, camilla.tornblom@intel.com
Peter Madsen, verksamhetschef för grundskola och skolbarnsomsorg i Ale kommun, 0303 33 03 68